Σοβαρές διαστάσεις έχει λάβει η έκνομη δράση αρνητών και αντιεμβολιαστών, καθώς σε έκθεση που δημοσιοποίησε το Υπουργείο Παιδείας για τα περιστατικά σε βάρος χώρων θρησκευτικής σημασίας στην Ελλάδα, αναφέρεται ότι «η Ορθόδοξη Εκκλησία, την περίοδο της πανδημίας, δέχθηκε ταυτόχρονη επίθεση και από τα κινήματα αρνητών και αντιεμβολιαστών».
Σύμφωνα με την έκθεση, όπου καταγράφει τους εκατοντάδες βανδαλισμούς σε εκκλησίες και θρησκευτικούς χώρους κατά την περίοδο της πανδημίας, τα περισσότερα περιστατικά έγιναν από τα άτομα που συμμετείχαν στα παραπάνω κινήματα, λόγω κυρίως των αποφάσεων για τα μέτρα που λαμβάνονται κατά της διάδοσης της πανδημίας και της προστασίας των πολιτών.
Στα στοιχεία έρευνας που δημοσιοποιήθηκαν από το Τμήμα Θρησκευτικών Ελευθεριών και Διαθρησκευτικών Σχέσεων της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχετικά με τις επιθέσεις σε θρησκευτικούς χώρους, φαίνεται ξεκάθαρα ότι οι ορθόδοξοι ναοί βρίσκονται στο στόχαστρο, καθώς από τα 404 περιστατικά επιθέσεων σε θρησκευτικούς χώρους, τα 385 αφορούν χριστιανικούς χώρους και συγκεκριμένα 374 αφορούν στην Ορθόδοξη Εκκλησία.
Συγκεκριμένα, στους ορθόδοξους ναούς έχουν εμφανιστεί φαινόμενα κλοπών στα παγκάρια, αλλά και πιο σοβαρά όπως βανδαλισμοί, διαρρήξεις, κλοπές, ιεροσυλίες, νεκροσυλίες, ληστείες και τοποθετήσεις εκρηκτικών μηχανισμών.
Χαρακτηριστικά, ο γενικός γραμματέας Θρησκευμάτων του υπουργείου Παιδείας Γιώργος Καλαντζής, αναφέρει στην έκθεση ότι, «η Ορθόδοξη Εκκλησία την περίοδο της πανδημίας, δέχθηκε ταυτόχρονη επίθεση και από τα κινήματα αρνητών και αντιεμβολιαστών αλλά και από τους αντικληρικαλιστές.
Γι’ αυτό έχει ιδιαίτερη αξία το γεγονός ότι η Εκκλησία της Ελλάδος, παρά τα όποια προβλήματα, καθυστερήσεις ή επιμέρους δυσαρμονίες, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην προστασία της δημόσιας υγείας αποδεικνύοντας για μια ακόμα φορά την κρίσιμη θέση που κατέχει στη δημόσια σφαίρα, καθώς εξακολουθεί να αποτελεί σημείο αναφοράς για τη μεγάλη πλειονότητα των Ελλήνων»
Μάλιστα σημειώνει σε άλλο σημείο ότι, «στην Ελλάδα, η Ορθόδοξη Εκκλησία και ειδικότερα ο Οικουμενικός Πατριάρχης και ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, υπήρξαν τα κύρια θύματα της επίθεσης των αρνητών και των αντιεμβολιαστών, ενώ επιχειρήθηκε μεθοδικά η απαξίωση της Συνοδικότητας, ενός δομικού χαρακτηριστικού της Ορθόδοξης Εκκλησίας».
«Τα κύρια επιχειρήματα αυτών των κινημάτων ανορθολογισμού προέρχονταν και διακινούνταν πρώτιστα μέσω του Διαδικτύου (ιστοσελίδες και μέσα κοινωνικής δικτύωσης) και δευτερευόντως μέσω συγκεκριμένων εφημερίδων που είναι γνωστό ότι εκπροσωπούν τον ακραίο χώρο», προσθέτει και συμπληρώνει πως, «στη μεγάλη πλειονότητά τους αναπαρήγαγαν (συνήθως, επιλεκτικά) τη στάση και τις ανακοινώσεις του Πατριαρχείου Μόσχας ή Κληρικών του και τα κηρύγματα ακραίων προτεσταντικών οργανώσεων των Η.Π.Α».