Ύστερα από μια μαραθώνια συνεδρίαση που έφθασε τις οκτώ ώρες, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος επικεφαλής πομπής αρχιερέων έφυγε από το Διορθόδοξο Κέντρο όπου συνεδρίασε τις μέρες αυτές η Σύνοδος της Ιεραρχίας με κατεύθυνση το καθολικό της Μονής Πεντέλης. Πίσω του ακολουθούσαν πέντε αρχιμανδρίτες που μόλις είχαν αποκτήσει τον σπάνιο τίτλο του «θεοφιλεστάτου εψηφισμένου».

Οι καμπάνες χτυπούσαν χαρμόσυνα, ο ναός φωταγωγήθηκε κι ο Αρχιεπίσκοπος πήρε τη θέση του στον αρχιερατικό θρόνο απ’ όπου παρακολούθησε, όπως συνηθίζεται, ένα προς ένα τα μηνύματα των νέων μητροπολιτών.  Ενα τελετουργικό που ακολουθείται πιστά μετά από κάθε εκλογή και σκοπό έχει την αναγγελία προς τον λαό της εκλογής ενός νέου αρχιερέα ο οποίος με την σειρά του δηλώνει επίσημα και δημόσια πως αποδέχεται την εκλογή.

Στη γλώσσα της Εκκλησίας, αυτό λέγεται «Μέγα Μήνυμα».

Πριν όμως από αυτό των πέντε εκλεγμένων είχε προηγηθεί ένα άλλο μεγάλο, απόλυτο και εκκωφαντικό μήνυμα με αποστολέα τον ίδιο τον Αρχιεπίσκοπο.

Για τον 83χρονο προκαθήμενο της Ελλαδικής Εκκλησίας η σημερινή ημέρα ήταν εξόχως σημαντική. Οι εκλογές αυτές δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Ο Αρχιεπίσκοπος βρέθηκε απέναντι σε πολλαπλά μέτωπα αντίδρασης, ενδεχομένως και αμφισβήτησης ακόμη, από το εσωτερικό της Ιεραρχίας αφού μια μικρή, όπως εκ του αποτελέσματος αποδείχθηκε, μερίδα ιεραρχών είχε αποφασίσει να στείλει «μήνυμα» στον Αρχιεπίσκοπο  πως επιθυμεί μερίδιο στην εξουσία.

Στον Λαγκαδά απέναντι στην πρόταση του Αρχιεπισκόπου που ήταν, ο εκλεγμένος πλέον, Πλάτων Κρικρής «χτίστηκε» η υποψηφιότητα του άλλοτε στενού συνεργάτη του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου, Μητροπολίτη Βρεσθένης Θεόκλητου που χρόνια τώρα διεκδικεί την επιστροφή του στα έδρανα της Ι.Σ.Ι.

Παρά το γεγονός πως ο Αρχιεπίσκοπος είχε δεσμευθεί στον κ. Θεόκλητο πως θα ευοδωθεί το αίτημα του όταν κενωθεί συγκεκριμένη επαρχία, ο πρώην ποιμενάρχης της Θεσσαλιώτιδας επέλεξε να δοκιμάσει την τύχη του στη Μητρόπολη Λαγκαδά. Παρά το γεγονός πως στην επιλογή του Τριπροσώπου κατόρθωσε να λάβει 48 εκλέκτορες, στην τελική και καθοριστική  ψηφοφορία έμειναν δίπλα του μόλις οι 18.

Στην αμέσως επόμενη Μητρόπολη, αυτήν της Καστοριάς, ο Αρχιεπίσκοπος είχε από την πρώτη στιγμή αποφασίσει να προωθήσει τον Πρωτοσύγκελλο της Μητροπόλεως Ναυπάκτου αρχιμανδρίτη Καλλίνικο Γεωργάτο. Ο εξαιρετικά χαμηλών τόνων έμπιστος συνεργάτης του μητροπολίτη Ναυπάκτου θεωρήθηκε εύκολος αντίπαλος από τον Μητροπολίτη Κοζάνης Παύλο, επίσης προερχόμενο από την εποχή Χριστοδούλου, ο οποίος κόντρα στην αρχιεπισκοπική πρόταση προέταξε την υποψηφιότητα του δικού του πρωτοσυγκέλλου, αρχιμανδρίτη Χριστοφόρου Αγγελόπουλου, ενός επίσης ικανού και αγαπητού κληρικού στις τάξεις των ιεραρχών.

Αν και ακόμη και οι πλέον πιστοί στον Αρχιεπίσκοπο θεωρούσαν πως η εκλογή στην Καστοριά θα ήταν δύσκολη υπόθεση με αβέβαιο αποτέλεσμα, η κάλπη έδειξε μια άλλη πραγματικότητα.

Στο τριπρόσωπο ο π. Χριστοφόρος έλαβε 44 ψήφους. Η θρυλούμενη μάχη «ψήφο – ψήφο» ήταν πλεον παρελθόν. Ο αρχιεπισκοπικός υποψήφιος, αρχιμανδρίτης Καλλίνικος Γεωργάτος που την Κυριακή θα χειροτονηθεί μητροπολίτης Καστορίας, ήταν ήδη μπροστά κατά δέκα εκλέκτορες. Στην δε τελική εκλογή ο μητροπολίτης Κοζάνης κατάφερε να κρατήσει μόλις τους 27 εκλέκτορες για τον υποψήφιο του.

Στο Κιλκίς και την Θήρα οι εκλογές ήταν σε εντελώς διαφορετικό κλίμα μακριά από τη λογική της καταμέτρησης δυνάμεων.

Στο Περιστέρι όμως τα πράγματα ήταν αλλιώς. Μετά από παρατεταμένη περίοδο ζυμώσεων ο Αρχιεπίσκοπος κατέληξε στον αρχιμανδρίτη Γρηγόριο Παπαθωμά, έναν διακεκριμένο κληρικό μέλος της πανεπιστημιακής κοινότητας αφού διδάσκει στην Θεολογική Σχολή του ΕΚΠΑ. Απέναντι στην υποψηφιότητα αυτή, ένας άλλος στενός συνεργάτης του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου, ο Καισαριανής Δανιήλ αποφάσισε να προτείνει έναν δικό του άνθρωπο, τον ιεροκήρυκα και στενό συνεργάτη του, αρχιμανδρίτη Καλλίνικο Νικολάου.

Δεν ήταν λίγοι αυτοί που θεωρούσαν πως η υποψηφιότητα του προτεινόμενου από τον πληθωρικό και υπολογίσιμο, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, μητροπολίτη Δανιήλ θα ήταν απειλητική για την αρχιεπισκοπική υποψηφιότητα. Το μήνυμα της κάλπης όμως για τον μητροπολίτη Δανιήλ ήταν πολύ διαφορετικό.

Οι 63 ψήφοι που συγκέντρωσε ο αρχιεπισκοπικός υποψήφιος έναντι των 33 που έλαβε αυτός του μητροπολίτη Καισαριανής ήταν δείγμα του τι θα επακολουθήσει. Και πράγματι το μήνυμα ηταν μέγα. 64 εκλέκτορες προτίμησαν τον π. Γρηγόριο Παπαθωμά και μόλις έντεκα τον ιεροκήρυκα του μητροπολίτη Καισαριανής.

Πλέον από το απόγευμα της Παρασκευής, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος έχει καταμετρημένο σε απόλυτους αριθμούς το μέγεθος της επιρροής του στην Ιεραρχία. Μια επιρροή αδιαμφισβήτητη και επιβεβαιωμένη από πέντε συνεχείς εκλογικές διαδικασίες οι τρεις εκ των οποίων είχαν έντονο το στοιχείο της αμφισβήτησης.

Δεν μπορώ να γνωρίζω εάν όλο αυτό ήταν τυχαίο ή οργανωμένο αλλά είναι σαφές πως και οι τρεις υποψηφιότητες κόντρα στην αρχιεπισκοπική βούληση προήλθαν από την «χριστοδουλική» πτέρυγα της Ιεραρχίας,  που σήμερα μετρά πληγές και απώλειες.

Για την ώρα και μέχρι να φανούν στην πλήρη έκταση τους τα αποτελέσματα της σημερινής διαδικασίας το μόνο βέβαιο είναι πως αυτός που τελικά είπε το… πολύ μεγάλο μήνυμα, ήταν ο Αρχιεπίσκοπος.

Ο Ανδρέας Λουδάρος έχει σπουδάσει δημοσιογραφία στην Αθήνα. Είναι μέλος της ΕΣΗΕΑ. Εργάζεται ως εκκλησιαστικός συντάκτης από το 1999

Ετικέτες: