Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2023 | 4:50

ΤΑ ΦΑΒΟΡΙ ΤΟΥ ΛΑΟΥ ΚΙ ΟΙ ΕΚΛΕΚΤΟΙ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ

Τα πρόσωπα, οι αριθμοί κι οι ισορροπίες πίσω από την εκλογή του νέου Αρχιεπισκόπου Κύπρου

ORTHODOXTV.GR

Γνωρίστε την Ορθόδοξη Εκκλησιαστική Τηλεόραση και δείτε τις προτάσεις της.

18,991ΥποστηρικτέςΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK

Δυο εκλεκτορικά σώματα, με εντελώς διαφορετικά κριτήρια το ένα από το άλλο, θα αποφασίσουν τις επόμενες ημέρες για το μέλλον της Εκκλησίας Κύπρου επιλέγοντας τον ιεράρχη που θα αναλάβει το πηδάλιο της για τα επόμενα χρόνια.

Από τη μια πλευρά βρίσκονται οι πιστοί, οι μόνοι σε ολόκληρο τον ορθόδοξο κόσμο που έχουν δικαίωμα να συμμετάσχουν ενεργά στην επιλογή του Προκαθημένου τους. Σύμφωνα με εκτιμήσεις περίπου 100.000 με 150.000 Ελληνοκύπριοι θα προσέλθουν στις κάλπες που θα στηθούν στο νησί για να καταρτίσουν με την ψήφο τους το λεγόμενο Τριπρόσωπο, τη λίστα δηλαδή των τριών επικρατέστερων από τους οποίους, σε δεύτερο χρόνο, η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας Κύπρου θα επιλέξει τον ένα, τον Πρώτο της.

Όπως είναι φυσικό στα κριτήρια των πιστών κυριαρχεί η προσωπική άποψη, η ιδεολογική ταύτιση και η εν γένει εικόνα τους για τους υποψηφίους. Οι θέσεις για την Παιδεία, το εθνικό ζήτημα αλλά και  η εν γένει τοποθέτηση των υποψηφιων ιεραρχών απέναντι στη σύγχρονη ζωή είναι οι κύριοι λόγοι βάση των οποίων επιλέγουν οι πιστοί ενώ ιδιαίτερη σημασία για το αποτέλεσμα έχει το εύρος της επαρχίας από την οποία προέρχεται ο κάθε υποψήφιος.

Όλες οι μέχρι στιγμής δημοσκοπήσεις καταλήγουν στον ίδιο συμπέρασμα. Από τους έξι υποψηφίους «κλεισμένη» θέση στο τριπρόσωπο φέρονται να έχουν οι μητροπολίτες Λεμεσού και Ταμασού ενώ για την τρίτη θέση διαγκωνίζονται οι μητροπολίτες Κωνσταντίας και Πάφου. Παρά την εδώ και χρόνια συστηματική προβολή του στα ΜΜΕ και ιδιαίτερα στα κοινωνικά δίκτυα, ο μητροπολίτης Μόρφου δεν φαίνεται να πείθει όσους χρειάζεται ενώ ο μητροπολίτης Κυρηνείας, που συμπληρώνει το ψηφοδέλτιο, επίσης δεν φαίνεται να προσελκύει ικανό αριθμό ψηφοφόρων ώστε να μπορεί να ελπίζει σε «συνάντηση» με το επόμενο εκλεκτορικό σώμα.

Το επίσημο ψηφοδέλτιο

ΨΗΦΟΦΟΡΟΙ ΚΑΙ ΕΚΛΕΚΤΟΡΕΣ

Εκεί που επίσης συμφωνούν οι περισσότεροι είναι πως τα ποσοστά που θα λάβουν οι ιεράρχες που θα απαρτίσουν το Τριπρόσωπο δεν θα παίξει σημαντικό ρόλο στην τελική επιλογή των Ιεραρχών. Οι τρεις που θα διεκδικήσουν τις ψήφους των υπολοίπων συνιεραρχών τους ξεκινούν ουσιαστικά από μηδενική βάση. Αυτό συνέβη και στην προηγούμενη εκλογική διαδικασία από την οποία προέκυψε ο μακαριστός σήμερα Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος Β΄που είχε έρθει τρίτος στις επιλογές των πιστών.

Η μόνη πλευρά που υποστηρίζει από την πρώτη στιγμή πως η Σύνοδος θα πρέπει να επιλέξει αυτόν που θα λάβει τα υψηλότερα ποσοστά στην λαϊκή κάλπη, είναι αυτή του μητροπολίτη Λεμεσού, και όχι τυχαία. Ο συγκεκριμένος Ιεράρχης φέρεται να συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες να εισέλθει πρώτος στο Τριπρόσωπο, όμως τόσο στην «γλώσσα» των αριθμών όσο και στα μάτια των συνοδικών εκλεκτόρων αυτό δεν φαίνεται να αρκεί.

O Λεμεσού Αθανάσιος

Ο αντίλογος στο συγκεκριμένο επιχείρημα υποστηρίζει πως για να «αναγκαστεί» η Σύνοδος να ακολουθήσει την λαϊκή βούληση ο αντίστοιχος υποψήφιος θα πρέπει να έχει ξεπεράσει κατά πολύ το 50% του εκλογικού σώματος, να συγκεντρώνει δηλαδή ψήφους που να ξεπερνούν αυτές όλων των υπόλοιπων υποψηφίων,  ώστε να θεωρηθεί πως η επιλογή του είναι πάνδημη. Σύμφωνα όμως με τα όσα προκύπτουν από τις, πολλές ομολογουμένως, δημοσκοπήσεις που έχουν μετρήσει τις προθέσεις των Κυπρίων πιστών τον τελευταίο καιρό, κάτι τέτοιο δεν φαίνεται ως πιθανό.

Σε αντίθεση με τους υπόλοιπους συνυποψηφίους του, για τον μητροπολίτη Λεμεσού η λαϊκή ψήφος είναι το εύκολο κομμάτι της διαδρομής. Δύσκολο να βρεθεί κάποιος στην Κύπρο που να μην θεωρεί δεδομένη την πρωτιά του στο Τριπρόσωπο. Ωστόσο εκεί που ο δρόμος θα είναι ανηφορικός και δύσκολος είναι στην πορεία προς την τελική επιλογή από την Σύνοδο.

Σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν καλά τις εσωτερικές ισορροπίες μεταξύ των Κυπρίων ιεραρχών, αλλά και την ανταπόκριση του  συνοδικού σώματος στις κατά καιρούς προτάσεις του, ο κ. Αθανάσιος δεν φαίνεται να έχει την αντίστοιχη αποδοχή μεταξύ των ιεραρχών.  Στα μάτια πολλών θεωρείται πως βρίσκεται πιο κοντά στον λεγόμενο «ρωσικό κόσμο» κάτι το οποίο εδραιώθηκε ως πεποίθηση από την στάση του απέναντι στο ουκρανικό ζήτημα η οποία ήταν ξεκάθαρα υπέρ των επιχειρημάτων της Μόσχας. Ήταν μάλιστα από εκείνους που αντέδρασαν έντονα στην απόφαση του μακαριστού Χρυσοστόμου να μετακινήσει την Εκκλησία Κύπρου από την θέση της ουδετερότητας σε αυτήν της πλήρους στήριξης της Κωνσταντινούπολης επί του συγκεκριμένου ζητήματος, ενώ εάν είναι αληθή τα όσα υποστήριξε σε πρόσφατη συνέντευξη του ο Μόρφου κ. Νεόφυτος σχετικά με την στάση του επί των αποφάσεων της Μεγάλης Συνόδου της Κρήτης, ο μητροπολίτης Λεμεσού σκόπευε να προχωρήσει σε «αντάρτικο» κατά του τότε Προκαθημένου.

Εν ολίγοις ενώ ο μητροπολίτης Λεμεσού έχει κατορθώσει να εμπνεύσει πνευματική ασφάλεια σε πολλούς πιστούς στην Κύπρο, δεν έχει καταφέρει να δημιουργήσει το ίδιο αίσθημα στους συνοδικούς αδελφούς του, οι οποίοι δύσκολα θα του δώσουν το δικαίωμα να υπογράφει με κόκκινο μελάνι.

Ο «ΠΑΥΛΟΣ» ΤΗΣ ΤΑΜΑΣΣΟΥ

Με βάση πάντα τα δημοσκοπικά ευρήματα, ο δεύτερος «δεδομένος» του Τριπροσώπου είναι ο Ταμασσού Ησαΐας. Σάρξ εκ της σαρκός της μεγάλης μονής του Κύκκου και αγαπημένο παιδί του ηγουμένου της, μητροπολίτη Νικηφόρου. Υπήρξε θερμότατος υποστηρικτής της ρωσικής Εκκλησίας σε όλα τα επίπεδα, δεινός κήρυκας των δικαίων της Μόσχας επί του ουκρανικού ζητήματος και φίλος της ρωσικής παροικίας της Κύπρου στην οποία μάλιστα αφιέρωσε έναν περίλαμπρο ναό ρωσικής αρχιτεκτονικής στην καρδιά της Μητροπόλεώς του.

Ο Ταμασού Ησαϊας

Το λευκό επανοκαλύμαυχο που φόρεσε στα εγκαίνια του συγκεκριμένου ναού είναι μια εικόνα που θα τον ακολουθεί για πάντα αφού δύσκολα θα ξεχάσουν την ανατριχίλα που ένιωσαν πολλοί μητροπολίτες βλέποντας τον αδερφό τους να υιοθετεί σε τέτοιο βαθμό την ρωσική εμφάνιση και σκέψη.

Τους τελευταίους μήνες έχει επιδοθεί σε μια άνευ προηγουμένου δημόσια εκστρατεία κατά των παλαιών πεποιθήσεων του επιχειρώντας να ξανακάνει το άσπρο – μαύρο αλλά παρά τους εναγκαλισμούς του με τον Οικουμενικό Πατριάρχη, στα μάτια των περισσοτέρων εξακολουθεί να είναι «Σαούλ» και όχι «Παύλος». Άλλωστε κόντρα στη διδασκαλία της Εκκλησίας, στον διοικητικό μικρόκοσμο της, η φράση «καλύτερα να σου βγει το μάτι παρά το όνομα» έχει πολύ μεγάλη βαρύτητα.

Σε κάθε περίπτωση  όλα δείχνουν πως οι πιστοί  θα του δώσουν την ευκαιρία που χρειάζεται ώστε να διεκδικήσει τον θρόνο του Αποστόλου Βαρνάβα. Το αν θα καθίσει σε αυτόν όμως είναι το πιο δύσκολο κομμάτι της εξίσωσης.

Η ΤΡΙΤΗ ΘΕΣΗ ΠΟΥ ΘΑ ΚΡΙΝΕΙ ΤΟΝ ΘΡΟΝΟ

Αν χρησιμοποιήσουμε τα δημοσιογραφικά κλισέ, η είσοδος του τρίτου διεκδικητή στο τριπρόσωπο, είναι «θρίλερ για γερά νεύρα» και «σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες». Δυο ιεράρχες προερχόμενοι από το περιβάλλον του μακαριστού Χρυσοστόμου διαγκωνίζονται δημοσκοπικά για την είσοδο τους στον προθάλαμο της εκλογής, στο Τριπρόσωπο.

Από τη μια πλευρά είναι ο έμπιστος και εξ’ απορρήτων του μακαριστού, μητροπολίτης Πάφου κ. Γέωργιος που διεκδικεί την επανάληψη της ιστορίας με την εκλογή του από την Πάφο στη Λευκωσία και από την άλλη ο Κωνσταντίας  κ. Βασίλειος που φέρεται να συγκεντρώνει στο πρόσωπο του  την εμπιστοσύνη των περισσότερων μελών της Ι. Συνόδου.

O Πάφου Γεώργιος

Καμία μέχρι στιγμής δημοσκόπηση δεν μπορεί να δει με ευκρίνεια  την διαφορά τους. Ανάλογα με την συγκυρία πότε εμφανίζεται ο ένας και πότε ο άλλος να περνά το νήμα όμως ουδέποτε έχει καταγραφεί κάποια ουσιαστική διαφορά μεταξύ τους ώστε να θεωρηθεί πως υπάρχει προβάδισμα ασφαλείας.

Δυο είναι τα σίγουρα. Πως ο ένας από τους δυο θα είναι ο τρίτος του Τριπροσώπου και πως όποιος κι αν είναι αυτός θα λειτουργήσει ως απόλυτος καταλύτης για το τελικό αποτέλεσμα.

Ο Πάφου έχει τον αέρα και την προβολή που του δίνει η θέση του ως Τοποτηρητής. Θεωρείται ο άνθρωπος πίσω από πολλές αποφάσεις του Χρυσοστόμου Β΄, κάθετος στις θέσεις του ως προς το εθνικό ζήτημα ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν πως παρά το μειλίχιο του προσώπου του δεν θα διστάσει να συγκρουστεί με θέσεις και ιδεολογίες που θα επιχειρήσουν να μετακινήσουν την προς Δυσμάς στόχευση της Εκκλησίας Κύπρου.

Εάν κατορθώσει να εκλεγεί στο Τριπρόσωπο η ουσιαστική δυσκολία του θα είναι να πείσει τους συνιεράρχες του πως οι συνθέσεις του θα είναι περισσότερες από τις συγκρούσεις. Εάν το κατορθώσει αυτό θα έχει ισχυρότατες πιθανότητες να γίνει για δεύτερη φορά διάδοχος του γέροντα του.

Η ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΒΕΒΑΙΟΥ ΔΙΑΔΟΧΟΥ

Αν δεν υπήρχε η παράμετρος της λαϊκής ψήφου και η Εκκλησία της Κύπρου επέλεγε τον Προκαθήμενό της όπως και όλες οι υπόλοιπες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες, οι περισσότεροι στην Κύπρο αλλά και εκτός αυτής θεωρούν πως ο Κωνσταντίας Βασίλειος θα ήταν η βέβαιη επιλογή της Ι. Συνόδου. Λόγιος και μετριοπαθής με άριστες σχέσεις στον ορθόδοξο αλλά και στον υπόλοιπο χριστιανικό κόσμο θεωρείται από πολλούς ως ο ιεράρχης που θα μπορούσε να συνεχίσει την πορεία που χάραξε για την Εκκλησία Κύπρου ο Χρυσόστομος Β΄ περνώντας την στο επόμενο σκαλοπάτι.

Ο Κωνσταντίας και Αμμοχώστου Βασίλειος

Για την Εκκλησία της Κύπρου που μετά την εθνική περιπέτεια διεκδίκησε και εν πολλοίς κέρδισε την ιστορική της θέση ανάμεσα στα υπόλοιπα μέλη της ορθόδοξης οικογένειας η ανάγκη ύπαρξης ενός Προκαθημένου με ικανότητες να λειτουργήσει και να αποδώσει τόσο σε εσωτερικό όσο και σε διεθνές επίπεδο είναι μια σημαντική στις μέρες μας σύμφωνα με όλους όσοι ασχολούνται και παρακολουθούν την εξέλιξη των εκκλησιαστικών πραγμάτων.

Εφόσον ο κ. Βασίλειος κατορθώσει να ξεπεράσει την αβεβαιότητα και  λάβει το πολυπόθητο «εισιτήριο» της λαϊκής ψήφου για το Τριπρόσωπο, θεωρείται κατά πολλούς βέβαιο πως θα λάβει και την συνοδική πλειοψηφία.

Η πρώτη φάση για την επιλογή του Τριπροσώπου από τους πιστούς θα πραγματοποιηθεί στις 18 Δεκεμβρίου.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΓΙΑ ΣΥΝΕΧΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Τελευταίες αναρτήσεις:

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ