Ένα θέμα άκρως επίκαιρο, αυτό της ασθένειας και του πόνου, μέσα από την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη, βρίσκεται στο επίκεντρο του 8ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου που διοργανώνει διαδικτυακά η Ελληνική Βιβλική Εταιρία.

Με τίτλο «Η Βιβλική Θεώρηση της Αρρώστιας και του Πόνου» το συνέδριο ξεκίνησε σήμερα το απόγευμα και ολοκληρώνεται αύριο το μεσημέρι. Εκπρόσωποι των Εκκλησιών της χώρας, κληρικοί, θεολόγοι, ακαδημαϊκοί, γιατροί συζητούν για τις πολύπλευρες διαστάσεις της ασθένειας, όπως αυτές παρουσιάζονται στα βιβλικά κείμενα.

Κηρύσσοντας την έναρξη του συνεδρίου, ο Γενικός Διευθυντής της Ελληνικής Βιβλικής Εταιρίας, Μιχάλης Χατζηγιάννης, αναφέρθηκε στη θεώρηση της υγείας και της ασθένειας τόσο στην Παλαιά όσο και την Καινή Διαθήκη. «Η Βιβλική θεώρηση συνδέει άρρηκτα την ευσέβεια και την αμαρτία με την υγεία και την απώλειά της αντίστοιχα.  Όμως, θα μπορούσε να αναρωτηθεί κάποιος: εάν ο Θεός είναι η απαρχή της ζωής και της υγείας, τότε ποια να είναι η ρίζα και η πρωτοπηγή της ασθένειας; Η απάντηση μπορεί να βρεθεί στα πρώτα κεφάλαια του βιβλίου της Γενέσεως, όπου ο προαιώνιος Εχθρός εισβάλλει στη ζωή των πρωτοπλάστων και ωθεί στη διάρρηξη της κοινωνίας τους με τον Δημιουργό», εξήγησε ο κ. Χατζηγιάννης.

Επισήμανε, ακόμη, ότι «δεν είναι τυχαίο πως ο Ιησούς Χριστός έρχεται στα χνάρια μεγάλων προφητών του παρελθόντος, οι οποίοι ήταν και θεραπευτές, όπως ο Ηλίας και ο Ελισαίος.  Ούτε, πάλι, αποτελεί σύμπτωση ότι και οι μαθητές του αναλαμβάνουν ρόλο θεραπευτή, μιμούμενοι τον Δάσκαλό τους. Βλέποντας συνολικά το έργο του Γαλιλαίου «Υιού του Ανθρώπου», το Πάθος και τη θαυμαστή του Ανάσταση, αυτό που γίνεται άμεσα ορατό είναι πως με τη θυσία του ήλθε η άρση της ασθένειας και του πόνου ως προϊόντα της πρωταρχικής αστοχίας και της διαβρωτικής επιρροής του Πονηρού».

Μεταφέροντας το μήνυμα του Αρχιεπισκόπου Αθηνών, Ιερωνύμου, ο επίσκοπος Ευρίπου, Χρυσόστομος, σημείωσε ότι «καθώς μας συνέχει το μείζον πρόβλημα της πανδημίας, το θέμα του παρόντος συνεδρίου έρχεται να φωτίσει το κοινό μας βίωμα». Ο κ. Χρυσόστομος τόνισε, επίσης, ότι «την ώρα της δοκιμασίας, του φόβου και της αμφιβολίας καλούμαστε να καλλιεργήσουμε σχέση εμπιστοσύνης με τον Θεό», προτρέποντας «να γίνει η Βίβλος το κλειδί που θα ξεκλειδώνει τις δυσκολίες μας στη σχέση με τον Θεό, να ερμηνεύουμε την πραγματικότητα με γνήσιο βιβλικό ήθος».

Στον χαιρετισμό του ο Αρχιεπίσκοπος των εν Αθήναις Καθολικών, Σεβαστιανός Ροσσολάτος, υπογράμμισε ότι «ο πόνος κατά την επίγεια ζωή μας είναι σωτήριος γιατί μας αφυπνίζει, μας καλεί συνεχώς να συνειδητοποιούμε ότι η ευτυχία την οποία αναζητούμε δεν βρίσκεται εδώ».

«Οι άνθρωποι συχνά ρωτάνε ποιος ευθύνεται και ποιος επιτρέπει τέτοιου είδους δυσκολίες», είπε ο Εκπρόσωπος της Συνόδου της Ευαγγελικής Εκκλησίας, Δημήτρης Μπούκης, συμπληρώνοντας ότι «προσευχόμαστε για έναν γόνιμο διάλογο, που θα μας δώσει περισσότερη κατανόηση σε αυτό το δύσκολο πρόβλημα του πόνου».

«Ο πόνος είναι συνυφασμένος με την ανθρώπινη ζωή. Σωματικός ή ψυχικός, αναδεικνύει τη φθαρτότητα του ανθρώπινου γένους. Η ασθένεια και ο πόνος αναγκάζουν τον άνθρωπο να κοιτάξει στον ουρανό αλλά και στα εσώτερα του εαυτού του», επισήμανε ο Κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ, Χρήστος Καραγιάννης.

«Η θεώρηση της ασθένειας στο πεδίο της εσχατολογίας μετριάζει τον πόνο και περιορίζει την υπαρξιακή αγωνία. Η ασθένεια είναι τρόπος της θείας παιδαγωγίας και άσκηση τελείωσης», υπογράμμισε ο Κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ, Θεόδωρος Γιάγκου.

Η εναρκτήρια ομιλία του συνεδρίου με θέμα «ο Χριστός ως ιατρός των ψυχών και των σωμάτων και οι επιπτώσεις της πρόσφατης πανδημίας» δόθηκε από τον ομότιμο καθηγητή της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ Πέτρο Βασιλειάδη.

Το πρόγραμμα του συνεδρίου μπορείτε να το βρείτε εδώ.

Πληροφορίες για το πώς θα παρακολουθήσετε το συνέδριο μπορείτε να βρείτε εδώ.

Η Σοφία Καρεκλά έχει σπουδάσει δημοσιογραφία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Είναι υποψήφια διδάκτωρ στο Τμήμα Δημοσιογραφίας & ΜΜΕ του ΑΠΘ. Εργάζεται σε τηλεοπτικά κι έντυπα Μέσα, από το 2006.