Για σαράντα ημέρες μετά το Πάσχα, ο χαιρετισμός «Χριστός Ανέστη» κυριαρχεί στην καθημερινότητα των ορθοδόξων χριστιανών, ακούγεται στους ναούς, στα σπίτια, στις κοινωνικές συναναστροφές και συνοδεύει κάθε δημόσια ή ιδιωτική συνάντηση. Πρόκειται για μία από τις πιο χαρακτηριστικές παραδόσεις της Ορθοδοξίας, που συνδέεται άμεσα με τη χαρά της Αναστάσεως.
Πολλοί, ωστόσο, αναρωτιούνται κάθε χρόνο πότε ακριβώς σταματά να λέγεται ο αναστάσιμος χαιρετισμός και ποια ημέρα θεωρείται η τελευταία σύμφωνα με την εκκλησιαστική τάξη.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία διατηρεί το «Χριστός Ανέστη» μέχρι την Απόδοση του Πάσχα, δηλαδή την τελευταία ημέρα της πασχαλινής περιόδου πριν από την εορτή της Αναλήψεως. Φέτος, η ημέρα αυτή είναι η Τετάρτη 20 Μαΐου 2026.
Κατά την Απόδοση του Πάσχα, στους ναούς επαναλαμβάνονται για τελευταία φορά οι αναστάσιμοι ύμνοι και στοιχεία της ακολουθίας της Αναστάσεως, δημιουργώντας μια ιδιαίτερα συγκινητική ατμόσφαιρα. Ουσιαστικά, η Εκκλησία «αποχαιρετά» λειτουργικά την πασχαλινή περίοδο πριν περάσει στην εορτή της Αναλήψεως του Κυρίου, που εορτάζεται σαράντα ημέρες μετά το Πάσχα.
Η παράδοση αυτή συνδέεται με τη βιβλική αναφορά ότι ο αναστημένος Χριστός παρέμεινε κοντά στους μαθητές Του επί σαράντα ημέρες μετά την Ανάσταση, πριν από την Ανάληψή Του στους ουρανούς.
Παρά το σαφές λειτουργικό όριο, στην πράξη οι τοπικές παραδόσεις διαφέρουν. Σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, ιδιαίτερα σε χωριά, μοναστήρια και πιο παραδοσιακές κοινότητες, αρκετοί συνεχίζουν να χαιρετούν με το «Χριστός Ανέστη» ακόμη και ανήμερα της Αναλήψεως. Άλλοι πάλι περιορίζουν τη χρήση του στις πρώτες εβδομάδες μετά το Πάσχα ή μέχρι την Κυριακή του Θωμά.
Οι λαογράφοι επισημαίνουν ότι παλαιότερα ο αναστάσιμος χαιρετισμός είχε πολύ ισχυρότερη παρουσία στην κοινωνική ζωή. Σε αρκετές περιοχές θεωρούνταν σχεδόν αγένεια να χρησιμοποιήσει κάποιος διαφορετικό χαιρετισμό κατά την πασχαλινή περίοδο, ενώ ακόμη και οι επιστολές ή οι δημόσιες ανακοινώσεις ξεκινούσαν με τη φράση «Χριστός Ανέστη».
Για την Εκκλησία, άλλωστε, η συγκεκριμένη φράση δεν αποτελεί απλώς μία εποχική ευχή, αλλά ομολογία πίστεως στο κεντρικό γεγονός του χριστιανισμού. Γι’ αυτό και η απάντηση «Αληθώς Ανέστη» θεωρείται επιβεβαίωση της πίστης στην Ανάσταση του Χριστού και όχι μια τυπική κοινωνική ανταπόδοση.
Ακόμη κι όταν ολοκληρώνεται λειτουργικά η πασχαλινή περίοδος, ο αναστάσιμος χαιρετισμός παραμένει για πολλούς πιστούς σύμβολο ελπίδας και νίκης της ζωής απέναντι στον θάνατο — ένα μήνυμα που ξεπερνά τα όρια μιας ημερομηνίας.



