Τετάρτη 5 Οκτωβρίου 2022 | 8:16

ΜΙΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΠΟΥ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙ ΤΙΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΡΩΣΟ-ΣΕΡΒΙΚΟΥ ΑΞΟΝΑ

Η Σερβία δίνει γη – υδωρ – όνομα και διασπορά στα Σκόπια για να αμφισβητήσει το Φανάρι

ORTHODOXTV.GR

Γνωρίστε την Ορθόδοξη Εκκλησιαστική Τηλεόραση και δείτε τις προτάσεις της.

18,991ΥποστηρικτέςΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK
ORTHODOXTV.GR

Στην πλήρη επιβεβαίωση του δημοσιεύματος του orthodoxia.info που αποκάλυψε το πραγματικό της σχέδιο πίσω από τις δήθεν προσπάθειες επίλυσης του εκκλησιαστικού ζητήματος των Σκοπίων, προχώρησε σήμερα η σερβική Εκκλησία που λίγες μόλις ημέρες μετά την κίνηση «ματ» του Οικουμενικού Πατριάρχη αναγκάστηκε να ανοίξει τα χαρτιά της και να αποκαλύψει στον ορθοδοξο κόσμο και ιδιαίτερα στην ελληνόφωνη ορθοδοξία τις αληθινές προθέσεις της.

Με μια απόφαση που «χαϊδεύει τα αυτιά» των εθνικιστών της γειτονικής χώρας και αμφισβητεί ευθέως την θέση του Οικουμενικού Πατριαρχείου στον ορθόδοξο κόσμο, η Ι. Σύνοδος των επισκόπων της Εκκλησίας της Σερβίας αποφάσισε να προχωρήσει και επίσημα στην εύρεση λύσης στο εκκλησιαστικό πρόβλημα των Σκοπίων η οποία όμως δείχνει περισσότερο σαν προσπάθεια αμφισβήτησης της Κωνσταντινούπολης με ενίσχυση της ρωσικής ατζέντας παρά με επιχείρηση ανεύρεσης λύσης.

Το πρώτο που διαπιστώνει κάποιος διαβάζοντας την ανακοίνωση της σερβικής Εκκλησίας είναι η απουσία οποιασδήποτε ευθείας αναφοράς στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και στην απόφαση του να δεχθεί την έκκλητο προσφυγή των ιεραρχών της Βόρειας Μακεδονίας, επιβεβαιώνοντας πλήρως την ένταξη της σερβικής Εκκλησίας στο ρωσικό αφήγημα.

Αυτό όμως που υπάρχει στην ανακοίνωση είναι μια σύντομη αναφορά περί «μονομερών πρωτοβουλιών» μέσα από την οποία φωτογραφίζεται η στάση του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Σύμφωνα με τους Σέρβους αρχιερείς ο δρόμος για την λύση άνοιξε όχι επειδή  υπήρξε η συγκεκριμένη απόφαση της Κωνσταντινούπολης αλλά επειδή οι ιεράρχες της γειτονικής χώρας αποδέχθηκαν το καθεστώς που τους είχε χορηγηθεί το 1959 και υπαναχώρησαν από τις θέσεις τους περί Αυτοκεφάλου που το 1967 προκάλεσε την αποκοπή τους από το Σώμα της ορθόδοξης Εκκλησίας.

Στην πολύ καλά γραμμένη αλλά γεμάτη κρυφά μηνύματα ανακοίνωση της, η σερβική Εκκλησία κάνει λόγο για «πανορθόδοξη συναίνεση» την οποία θα ζητήσει για την επικύρωση της όποιας αποφάσεως της, επαναφέροντας ουσιαστικά το αφήγημα περί αδυναμίας του Οικουμενικού Πατριαρχείου να αποφασίσει μόνο για τέτοια ζητήματα.

Πρόκειται για την κορωνίδα της ρωσικής θεώρησης των πραγμάτων σύμφωνα με την οποία εφόσον δεν υπήρξε απόφαση στην Πανορθόδοξη της Κρήτης δεν ισχύει το αρχαίο καθεστώς σύμφωνα με το οποίο ο Κωνσταντινουπόλεως αποδίδει τις Αυτοκεφαλίες αλλά αυτό που είχε συμφωνηθεί προσυνοδικά αλλά ουδέποτε εγκρίθηκε συνοδικά διότι η Ρωσία δεν δέχθηκε να μπει τελικά στην ατζέντα της Συνόδου την οποία τορπίλισε αφού είχε πάρει όλα όσα χρειαζόταν.

ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΕΧΕΤΕ ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΚΑΙ ΝΑ ΟΝΟΜΑΖΕΣΤΕ ΟΠΩΣ ΘΕΛΕΤΕ

Το πιο επικίνδυνο στην απόφαση της σερβικής Εκκλησίας είναι το γεγονός πως, όπως πρώτο είχε αποκαλύψει το orthodoxia.info προκαλώντας ουσιαστικά τις αποφάσεις που ακολούθησαν, το Πατριαρχείο Σερβίας καλεί τους ιεράρχες της γειτονικής χώρας να επεκταθούν παντού στον κόσμο, όπου κρίνουν πως υπάρχει δική τους διασπορά αλλά και εμμέσως πλην σαφώς να υιοθετήσουν το  «Εκκλησία της Μακεδονίας»  το οποίο αν θέλουν μπορούν να συζητήσουν απευθείας με τις «Ελληνικές και άλλες ορθόδοξες Εκκλησίες».  

«Η Σύνοδος δεν προτίθεται να επιβαρύνει τη νέα αδελφή Εκκλησία με περιοριστικές ρήτρες σχετικά με το εύρος της δικαιοδοσίας της στο εσωτερικό της χώρας και στη διασπορά μετά την επίλυση του καθεστώτος της» αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση ενώ προστίθεται ότι δύναται «να επιλύσει το ζήτημα της επίσημης ονομασίας της με άμεσες συνομιλίες (αδελφικό διάλογο)ς με τις Ελληνικές και άλλες τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες.

Με απλά λόγια το Βελιγράδι μηνύει στα Σκόπια πως σε αντίθεση με τα όσα έχουν δεσμευτεί στον Οικουμενικό Πατριάρχη και με βάση τα οποία λήφθηκε η απόφαση για το έκκλητο, δεν υπάρχει καμία δέσμευση ούτε για το όνομα ούτε για την Διασπορά. Πρακτικά για την Ελλάδα αυτό σημαίνει πως εάν στο μέλλον μια Σύνοδος στα Σκόπια θελήσει να εγείρει τις γνωστές αλυτρωτικές θεωρίες μπορεί να εκλέξει κάποιον επίσκοπο στην Φλώρινα ή οπουδήποτε αλλού, επικαλούμενη… διασπορά!

Η στάση της ορθόδοξης Εκκλησίας της Σερβίας θυμίζει γονέα που προκειμένου να πάρει με το μέρος του τα παιδιά του εν όψει διεκδίκησης της επιμέλειας  από τον άλλο γονέα τους δίνει ότι επιθυμούν ακόμη κι αν αυτό δεν είναι σωστό με μόνο στόχο να κερδίσει την εύνοια τους.

Ωστόσο πρόκειται για μια εξαιρετικά επικίνδυνη κίνηση σε μια εξαιρετικά εύφλεκτη περιοχή όπως αυτή των Βαλκανίων η οποία θα μπορούσε να πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις και να ξεφύγει εύκολα από τα εκκλησιαστικά όρια, παρά το γεγονός πως η σερβική Εκκλησία στην ανακοίνωση της υποστηρίζει πως οι αποφάσεις της είναι μακριά από πολιτικά, γεωπολιτικά συμφέροντα, επιρροές και πιέσεις προσπαθώντας να «καρφώσει» το Φανάρι στους εθνικιστές της Βόρειας Μακεδονίας στους οποίους λέει εμμέσως πως το Φανάρι λειτουργεί με γνώμονα ξένα συμφέροντα.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

(ανεπίσημη μετάφραση)

Έχουσα υπόψη την απόφαση  της Ιεράς Συνόδου των επισκόπων της «Μακεδονικής Ορθόδοξης Εκκλησίας – Αρχιεπισκοπή Οχρίδας» δια της οποίας γίνεται αποδεκτό το αναγνωρισμένο κανονικό καθεστώς που της παραχωρήθηκε το 1959 από την Ιερά Σύνοδο των επισκόπων της σερβικής ορθόδοξης Εκκλησίας,  και εκφράζεται η ελπίδα πως η  Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία θα επιλύσει το πρόβλημα του κανονικού καθεστώτος της, με πανορθόδοξη συναίνεση και αποδοχή, η Ιερά Σύνοδος των επισκόπων αποφάσισε:

– Με ευγνωμοσύνη στον Κύριο και με χαρά, η Ι. Σύνοδος χαιρετίζει την αποδοχή του πανορθόδοξα αναγνωρισμένου κανονικού καθεστώτος της ευρύτερης δυνατής αυτονομίας, δηλαδή της πλήρους εσωτερικής ανεξαρτησίας, που χορηγήθηκε το 1959.

– Εφόσον με αυτήν την αποδοχή εξέλειπαν οι λόγοι της διακοπής της λειτουργικής και κανονικής κοινωνίας, που προκλήθηκε από τη μονομερή ανακήρυξη του αυτοκεφάλου το 1967, επανερχόμαστε σε πλήρη λειτουργική και κανονική κοινωνία·

– με την εγκαθίδρυση της ενότητας και υπό το κράτος της κανονικής τάξης σε ολόκληρη την επικράτεια της σερβικής ορθόδοξης Εκκλησίας, ο διάλογος για το μέλλον και το τελικό καθεστώς των επισκοπών στη Βόρεια Μακεδονία είναι όχι μόνο δυνατός αλλά σκόπιμος, θεμιτός και ρεαλιστικός

– στο διάλογο αυτό η Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία θα πορευθεί σύμφωνα και αποκλειστικά με τις εκκλησιολογικές-κανονικές και ποιμαντικές αρχές, κριτήρια και κανόνες, αδιαφορώντας για τις όποιες «πολιτικές» «γεωπολιτικές», «εκκλησιαστικο–πολιτικες» παραμέτρους ή  μονομερείς πρωτοβουλίες και δεν υπόκεινται σε επιρροή ή πίεση κανενός

– τέλος, η Ιερά Σύνοδος των Επισκόπων δεν προτίθεται να επιβαρύνει τη νέα αδελφή Εκκλησία με περιοριστικές ρήτρες σχετικά με το εύρος της δικαιοδοσίας της στην πατρίδα και στη διασπορά μετά την επίλυση του καθεστώτος της, με τη σύστασή να επιλύσει το ζήτημα της επίσημης ονομασίας της με αδελφικό διάλογο με τις Ελληνικές και άλλες τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΓΙΑ ΣΥΝΕΧΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Τελευταίες αναρτήσεις:

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ