Αδιέξοδο στις προσπάθειες εξεύρεσης των πόρων που απαιτούνταν για την πλήρη αναστήλωση του Ορφανοτροφείου της Πριγκήπου παραδέχθηκε δημόσια ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ανακοινώνοντας ότι το ιστορικό κτίριο θα μετατραπεί σε ξενοδοχειακή μονάδα προκειμένου να αποτραπεί η οριστική κατάρρευσή του.
Η ανακοίνωση έγινε το απόγευμα της Παρασκευής 22 Μαΐου, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης στο Μουσείο Νήσων της Πριγκήπου.
Ο κ. Βαρθολομαίος, μιλώντας στην ελληνική και την τουρκική γλώσσα, αναφέρθηκε στις πολυετείς προσπάθειες για τη διάσωση ενός από τα μεγαλύτερα ξύλινα κτίρια της Ευρώπης, σημειώνοντας ότι ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε τη δημιουργία δύο διεθνών κέντρων, για τον διαθρησκειακό διάλογο και για οικολογικές μελέτες και έρευνες.
Ωστόσο, όπως είπε, το ιδιαίτερα υψηλό κόστος αποκατάστασης δεν κατέστη δυνατό να καλυφθεί, παρά τις επαφές που προηγήθηκαν με διεθνείς οργανισμούς και επιστημονικούς φορείς.
Την υλοποίηση του έργου θα αναλάβει τουρκική εταιρεία σε συνεργασία με ελληνική, με τις σχετικές διαδικασίες να βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη.

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης έκανε ειδική αναφορά στον Άρχοντα κ. Παντελεήμονα Βίγκα για τις ενέργειες που προηγήθηκαν σε επίπεδο αδειοδοτήσεων και διεθνών επαφών, χαρακτηρίζοντας παράλληλα συμβολική τη συνεργασία των δύο πλευρών για τη διάσωση του κτιρίου.
Συνδέοντας την εκδήλωση με προσωπικές μνήμες από τα μαθητικά του χρόνια στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης, ο κ. Βαρθολομαίος θυμήθηκε τις επισκέψεις των μαθητών στο Ορφανοτροφείο και την επαφή τους με τα παιδιά που φιλοξενούνταν εκεί, ενώ αναφέρθηκε και στην προσφορά της Ελένης Ζαρίφη, η οποία είχε παραχωρήσει το κτίριο στην Εκκλησία για τη λειτουργία του ιδρύματος.
Στην εκδήλωση παρέστησαν ο Μητροπολίτης Γέρων Πριγκηποννήσων κ. Δημήτριος, ο δήμαρχος των Νήσων Αλί Ερτζάν Ακπολάτ, επιστήμονες, ερευνητές και κάτοικοι της περιοχής, ενώ ακολούθησε περιήγηση στους χώρους της έκθεσης.

ΤΟ ΟΡΦΑΝΟΤΡΟΦΕΙΟ ΤΗΣ ΠΡΙΓΚΗΠΟΥ
Το ιστορικό κτίριο της Πριγκήπου δεν κατασκευάστηκε αρχικά ως ορφανοτροφείο. Στα τέλη του 19ου αιώνα σχεδιάστηκε για να λειτουργήσει ως πολυτελές ξενοδοχείο με την ονομασία Prinkipo Palace, από τη γαλλική εταιρεία Wagon-Lits, που συνδεόταν εκείνη την περίοδο και με το Orient Express.
Ωστόσο, το ξενοδοχείο δεν λειτούργησε ποτέ κανονικά, καθώς δεν εξασφαλίστηκε η απαραίτητη άδεια λειτουργίας από τις οθωμανικές αρχές. Στη συνέχεια το κτίριο αγοράστηκε από την Ελένη Ζαρίφη, η οποία το παραχώρησε στο Οικουμενικό Πατριαρχείο για τη δημιουργία ορφανοτροφείου της ομογένειας.
Για δεκαετίες φιλοξένησε ορφανά παιδιά της Ρωμιοσύνης της Κωνσταντινούπολης και αποτέλεσε ένα από τα σημαντικότερα ιδρύματα της ελληνικής κοινότητας. Μετά τη διακοπή της λειτουργίας του εγκαταλείφθηκε σταδιακά, ενώ το 2010 επεστράφη επισήμως στο Οικουμενικό Πατριαρχείο ύστερα από απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.



