Σκληρή απάντηση στην Αθήνα λόγω της αντίδρασης της για την Αγία Σοφία έδωσε ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και σε όσους αποκαλούν «άλωση» την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς το 1453.
Ο Τούρκος πρόεδρος Ερντογάν σε ομιλία του κατά τα εγκαίνια νοσοκομείου στη συνοικία Χαντίμκιοϊ της Κωνσταντινούπολης, μετά το νοσοκομείο αναφοράς που εγκαινίασε νωρίτερα στο παλαιό αεροδρόμιο Ατατούρκ, δήλωσε πως οι πρόγονοί μας θεωρούσαν την κατάκτηση όχι μόνο κατάκτηση εδαφών αλλά και κατάκτηση καρδιών.
«Τις τελευταίες ημέρες βγαίνουν κάποιοι που δεν ξέρουν και ονομάζουν την κατάκτηση ως “άλωση”. Εάν τους ρωτήσετε, δεν γνωρίζουν καν την έννοια της κατάκτησης. Η κατάκτηση αποτελεί έναρξη, η κατάκτηση αποτελεί κατάκτηση καρδιών ειδικά, αλλά πού να το γνωρίζουν ότι έχει αυτό το πνεύμα η κατάκτηση κάποιοι», δήλωσε ο Τούρκος πρόεδρος, ο οποίος κατηγόρησε την Ελλάδα που επικρίνει την Τουρκία για την Αγία Σοφία όταν εκείνη δεν έχει ούτε ένα τζαμί στην Αθήνα.
«Πριν από έναν αιώνα όπου εμείς αναγκαστήκαμε να εγκαταλείψουμε τα δικά μας τζαμιά και μνημεία-σύμβολα, τα γκρέμισαν. Να, τώρα στην Αθήνα δεν υπάρχει ούτε ένα τζαμί μας, τα γκρέμισαν όλα. Αλλά εμείς σε μία πόλη σαν την Κωνσταντινούπολη δεν κάναμε το ίδιο. Μόνο αυτό να δούμε, καταλαβαίνουμε από εκεί και πέρα το μεγαλείο της καρδιάς του προγόνου μας (Μωάμεθ Πορθητή)»
Ο Ερντογάν υποστήριξε μάλιστα ότι οι κατακτήσεις των Οθωμανών έκαναν καλό στην ανθρωπότητα κι ότι ο Μωάμεθ ο Πορθητής μπήκε στην Κωνσταντινούπολη ως σωτήρας: «Οι πρόγονοί μας ξεκινώντας έναν αιώνα πριν και κατά τη διάρκεια των αιώνων προετοίμασαν την κατάκτηση από άκρη σε άκρη της Ανατολίας, της Θράκης, των Βαλκανίων, στέλνοντας στα σύνορα στρατιώτες να μελετήσουν τον τρόπο κατάκτησης με βάση την ηθική, τις γνώσεις τους και με μία επιμέλεια.
Τον Σουλτάνο τον Μωάμεθ τον Β’, ο οποίος κατέκτησε την Κωνσταντινούπολη, δεν τον υποδέχθηκαν ως εχθρό, αλλά ως σωτήρα. Ο πρόγονός μας όποιο μέρος κι αν κατέκτησε, όπως και την Κωνσταντινούπολη, έκανε το σωστό, το ομόρφυνε, το ωφέλησε, έκανε καλό στην ανθρωπότητα. Όταν η Αγία Σοφία, ένα ιερός χώρος λατρείας, ήταν σχεδόν ετοιμόρροπη, την καλώπισε και την παρέδωσε γιατί ήταν το τρόπαιο της κατάκτησής του στους Μουσουλμάνους για χώρο λατρείας. Και δεν άγγιξε κανένα άλλο χώρο λατρείας».
Εκπρόσωπος Ερντογάν: Δεν ανοίγει προς το παρόν ως τζαμί η Αγία Σοφία
Στις καλένδες παρέπεμψε το άνοιγμα της Αγίας Σοφίας σε τζαμί ο εκπρόσωπος του Τούρκου προέδρου, Ιμπραχίμ Καλίν.
Σε δηλώσεις του σε τουρκικό τηλεοπτικό δίκτυο, ο εκπρόσωπος της τουρκικής προεδρίας εξήρε τη σημασία της «κατάκτησης» της Κωνσταντινούπολης, επισημαίνοντας ότι δεν πρόκειται για ένα απλό γεγονός και ότι δεν πρέπει να περιορίζεται μόνο στην Αγία Σοφία.
«Η κατάκτηση (της Πόλης) δεν είναι ένα απλό ιστορικό γεγονός. Ο περιορισμός του μόνο στο θέμα της Αγίας Σοφίας, οδηγεί στο να παραβλέπουμε τη μεγάλη εικόνα αυτής της κατάκτησης. Κάποιες φορές η συζήτηση γύρω από αυτό το θέμα διεξάγεται με καλή πίστη, αλλά κάποιες άλλες η προσοχή στρέφεται προς άλλη κατεύθυνση και χάνουμε το πιο σημαντικό. “Ποιο είναι το πνεύμα της κατάκτησης;”. Το να διαβάζεται μέσα στην Αγία Σοφία το κοράνι και ειδικά το εδάφιο για την κατάκτηση αυτό είναι το πνεύμα της κατάκτησης της Κωνσταντινούπολης», σημείωσε ο Ιμπραχίμ Καλίν, ο οποίος όταν ρωτήθηκε αν στα σχέδια της κυβέρνησης είναι η λειτουργία της Αγίας Σοφίας ως τζαμί, παρέπεμψε στην απάντηση του Τούρκου προέδρου Ερντογάν, πριν από τις δημοτικές εκλογές πέρυσι.
«Σε μια συνάντηση νομίζω ότι ήρθε στην ημερήσια διάταξη, ο πρόεδρός μας είχε πει: “ας γεμίσουν πρώτα το Μπλε Ταζμί και μετά θα εξετάσουμε και τα θέμα της Αγίας Σοφίας”», δήλωσε ο Ιμπραχίμ Καλίν, υποστηρίζοντας μάλιστα ότι «τη στιγμή που μπήκε στην Κωνσταντινούπολη ο Μωάμεθ ο Πορθητής, η Αγία Σοφία ήταν ένα κτήριο έτοιμο να γκρεμιστεί και να ξεχαστεί, αλλά αυτό που κράτησε όρθια την Αγία Σοφία και έκανε την Κωνσταντινούπολη μία παγκόσμια πόλη ήταν το πνεύμα κατάκτησης του 1453».
Ο εκπρόσωπος του Τούρκου προέδρου ανέφερε επίσης ότι ο Μωάμεθ ο Πορθητής μετά την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης εξασφάλισε την ελευθερία της λατρείας σε όλες τις θρησκευτικές κοινότητες και τις μειονότητες μέσα στην αυτοκρατορία, τους Καθολικούς, τους Αρμενίους, τους Έλληνες και τους Εβραίους.