Τριγμούς στις σχέσεις της με την Εκκλησία της Ελλάδος, μια διαχρονική και φίλη σύμμαχο της, φαίνεται ότι προκαλεί η Εκκλησία της Σερβίας εξαιτίας του τρόπου με τον οποίο χειρίστηκε το εκκλησιαστικό ζήτημα της Βόρειας Μακεδονίας.
Είναι ενδεικτικό πως στο επίσημο ανακοινωθέν που εξέδωσε μετά την συζήτηση για το θέμα η Διαρκής Ι. Σύνοδος που συνεδρίασε χθες και σήμερα, εξέφρασε «σοβαρές ενστάσεις και επιφυλάξεις» για τους χειρισμούς του Σέρβου Πατριάρχη ο οποίος με επίσημο γράμμα ενημέρωσε την Εκκλησία της Ελλάδος για τις ενέργειες του.
Η Εκκλησία της Ελλάδος που έχει ξεκαθαρίσει σε όλους τους τόνους και σε όλα τα επίπεδα πως δεν πρόκειται να δεχθεί την ύπαρξη «Μακεδονικής Εκκλησίας» δεν χάρηκε καθόλου όταν είδε πως στην επίσημη αλληλογραφία της με το Βελιγράδι χρησιμοποιείται ο όρος «Μακεδονική Ορθόδοξος Εκκλησία» αλλά ούτε και με το ότι το Πατριαρχείο Σερβίας κάνει λόγο για ύπαρξη «Διασποράς» της εν λόγω Εκκλησίας εκτός των συνόρων της.
Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί πως με το ανακοινωθέν που εξέδωσε σήμερα η Εκκλησία της Ελλάδος κλείνει ερμητικά την πόρτα στις επιδιώξεις του Πατριαρχείου Σερβίας για δυνατότητα απόδοσης Αυτοκεφάλου από Εκκλησίες « εφ’ όσον το μόνο αρμόδιο για την χορήγηση Αυτοκεφαλίας τυγχάνει το Πάνσεπτο Οικουμενικό Πατριαρχείο» όπως με νόημα αναφέρεται στο επίσημο ανακοινωθέν.
Ενδεικτικό του τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει το θέμα η Εκκλησία της Ελλάδος είναι πως ούτε μια φορά στο ανακοινωθέν της δεν αναφέρεται στην επίσημη πλέον ονομασία της χώρας την οποία ονομάζει «γειτονική χώρα με πρωτεύουσα τα Σκόπια».
ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ ΕΘΝΟΦΥΛΕΤΙΚΕΣ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ
Στην πρώτη επίσημη αναφορά της Αθήνας προς τα Σκόπια οι ευχές είναι εξαιρετικά μετρημένες αλλά και διδακτικές. Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος «εύχεται η υπό τον Σεβασμιώτατο Αρχιεπίσκοπο κ. Στέφανο Ιεραρχία της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αχρίδος να αξιοποιήσει εποικοδομητικά την επαναφορά της στην εκκλησιαστική κοινωνία και την άρση του σχίσματος» όπως αναφέρεται με νόημα στην ανακοίνωση στην οποία κυριαρχεί η παραίνεση περί αποφυγής παλιότερων εθνοφυλετικών διεκδικήσεων.
Υπενθυμίζεται πως τις προηγούμενες δεκαετίες υπήρχε έντονη δράση περιθωριακών οργανώσεων στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας που είχαν ως προμετωπίδα των επιχειρημάτων τους την ύπαρξη «καταπιεσμένης μακεδονικής μειονότητας» εντός της ελληνικής επικράτειας ενώ δεν μπορεί να ξεχαστεί, ειδικά από τους κατοίκους των γύρω περιοχών η εμφάνιση καθηρημένου κληρικού της Εκκλησίας της Ελλάδος ως «Μακεδόνα αρχιερέα».
Όπως όλα δείχνουν η Εκκλησία της Ελλάδος δεν σκοπεύει να αποδεχθεί σε καμία περίπτωση την παραμικρή νομιμότητα στον «Τόμο» που εξέδωσε η Εκκλησία της Σερβίας για την «Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία – Αρχιεπισκοπή Αχρίδος» όπως την αναφέρει χαρακτηριστικά, αλλά ούτε και να δημιουργήσει εμπλοκή στην διαχείριση του θέματος από το Οικουμενικό Πατριαρχείο οι χειρισμοί του οποίου όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην ανακοίνωση ««αναπαύει» τον ιερό Κλήρο και τον ευσεβή ελληνικό λαό».
Ωστόσο είναι βέβαιο πως ο Αρχιεπίσκοπος Στέφανος θα χρειαστεί χρόνο και σοβαρή προσπάθεια μέχρι να επουλώσει τις «πληγές» που άνοιξε η ρητορική της Εκκλησίας του τα προηγούμενα χρόνια κατά της Ελλάδας.