Με δυο «χίμαιρες» που προβληματίζουν καιρό τώρα την κορυφή της διοικητικής πυραμίδας της Εκκλησίας καλείται να αναμετρηθεί την επόμενη εβδομάδα η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, στην πρώτη συνεδρίαση της μετά το πρωτοφανές γεγονός της επίθεσης στο συνοδικό μέγαρο.

Η πρώτη «χίμαιρα» είναι οι ιεράρχες που κατά καιρούς διαφοροποιούνται από τις συνοδικές αποφάσεις ακολουθώντας δική τους «γραμμή». Η δεύτερη, δεν είναι άλλη από την αντιμετώπιση του προβλήματος των μητροπολιτών που είτε λόγω γήρατος είτε κλονισμένης υγείας αδυνατούν εν πολλοίς να ανταπεξέλθουν στο βάρος της αποστολής τους.

Παρά το γεγονός πως και τα δυο θέματα σχεδόν μονοπωλούν τις συζητήσεις κληρικών όλων των βαθμίδων αλλά και ευαισθητοποιημένων λαϊκών μελών της Εκκλησίας, σχεδόν διαχρονικά, η αλήθεια είναι πως για μεγάλη μερίδα των ιεραρχών το θέμα εμπίπτει στην κατηγορία «ταμπού».

Ο ΚΥΘΗΡΩΝ, Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙ «ΟΜΟΛΟΓΗΤΕΣ»

Το θέμα των δυο μητροπολιτών που δημόσια διαχώρισαν την θέση τους από την απόφαση για τον διαφορετικό εορτασμό της Ανάστασης εξαιτίας των μέτρων για την πανδημία, τέθηκε σε προηγούμενη συνεδρίαση της ΔΙΣ από τον ίδιο τον Αρχιεπίσκοπο, που σε υψηλούς τόνους, όπως σημείωσαν καλά πληροφορημένες πηγές του orthodoxia.info, ζήτησε από το Σώμα των ιεραρχών να λάβει πρωτοβουλίες ώστε να υπάρξουν κυρώσεις.

Ειδικά για την περίπτωση του μητροπολίτη Κυθήρων, ο Αρχιεπίσκοπος φαίνεται πως έχει πλέον χάσει κάθε υπομονή. Η στάση του κ. Σεραφείμ στα της πανδημίας ήταν η «σταγόνα» που ξεχείλισε το ποτήρι. Είχε προηγηθεί το θέμα της Εκκλησίας της Ουκρανίας όπου δημόσια αρνήθηκε να αποδεχθεί την απόφαση της Συνόδου της Ιεραρχίας ενώ τα τελευταία χρόνια, σχεδόν μονότονα ξιφουλκεί κατά κάθε αποφάσεως της Ι. Συνόδου επικαλούμενος την συνείδηση του και άλλα επιχειρήματα.

Αντίστοιχα και ο Αιτωλίας & Ακαρνανίας Κοσμάς έχει επιδείξει ηπιότερη μεν αλλά αντίστοιχης προβληματικής συμπεριφορά, η οποία επίσης κορυφώθηκε με την αμφισβήτηση της απόφασης για τον εορτασμό του Πάσχα δημιουργώντας την εικόνα πως οι συνοδικές αποφάσεις δεν είναι δεσμευτικές αλλά στην διακριτική ευχέρεια του κάθε μητροπολίτη.

Ο παρ’ ολίγον τρίτος στο στόχαστρο της ΔΙΣ

Προς στιγμήν στο κάδρο κινδύνευσε να μπει και ο νυν μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας Ιερώνυμος που με ένα κήρυγμα του υπέρ του μητροπολίτη Κυθήρων, έκανε ορισμένους στην ιεραρχία να θεωρήσουν πως επιχειρείται η δημιουργία ενός αντιπολιτευτικού πόλου απέναντι από την Σύνοδο. Ο μητροπολίτης Καλαβρύτων είχε επίσης προβεί σε ενέργειες που είχαν ενοχλήσει την ηγεσία της Εκκλησίας, όπως η δημόσια τέλεση του αγιασμού των υδάτων στο Αίγιο παρά την απαγόρευση. Όμως η επιείκεια που ζήτησαν αρκετοί αρχιερείς να του δοθεί εξαιτίας της έλλειψης εμπειρίας (ενθρονίστηκε τον Νοέμβριο του 2019) σε συνδυασμό με μια δημόσια δήλωση του δυο μέρες μετά τα όσα είχε υποστηρίξει για τον Κυθήρων, που θεωρήθηκε ως δημόσια διόρθωση, τον κράτησαν εκτός των συνοδικών διεργασιών.

Παρά την επιθυμία αρκετών να ορισθεί άμεσα από την ΔΙΣ εκκλησιαστικός ανακριτής ώστε να κινηθούν οι διαδικασίες στο ανώτερο επίπεδο, ο Αρχιεπίσκοπος πρότεινε να προηγηθεί η άποψη της συνοδικής επιτροπής Νομοκανονικών ζητημάτων. Αν και υπήρξαν διαφωνίες, με σημαντικότερη αυτή του μητροπολίτη Μεσσηνίας,  για το κατά πόσο η επιτροπή είναι αρμόδια να προχωρήσει σε μια τέτοια κρίση τελικά συνεδρίασε σε πλήρη σύνθεση έχοντας στο τραπέζι μια εξαιρετικά σκληρή γνωμάτευση του ομότιμου καθηγητή Βλάσιου Φειδά, ο οποίος κάνει λόγο για αντικανονικές και προκλητικές ενέργειες των δυο μητροπολιτών στους οποίους αποδίδει «θεολογική σύγχυση».

Μειοψηφούντων των μητροπολιτών Μεσσηνίας και Άρτης και του καθηγητή Ανδρουτσόπουλου η επιτροπή αποφάσισε να διαβιβάσει την εισήγηση στην ΔΙΣ ώστε να λάβει την τελική απόφαση.

ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Αξίζει να σημειωθεί πως κείμενο το οποίο διοχετεύθηκε στον Τύπο τις προηγούμενες ημέρες και το οποίο παρουσιάζεται ως το «κατηγορητήριο» της επιτροπής για τους δυο μητροπολίτες δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα αφού η επιτροπή ούτε κατέληξε σε μια τέτοια πρόταση αλλά ούτε καν την αντιμετώπισε ως ενδεχόμενο.

Το τι θα αποφασιστεί εν τέλει θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες και σε μεγάλο βαθμό από την στάση των ίδιων των μητροπολιτών. Πληροφορίες του orthodoxia.info αναφέρουν πως ήδη ο μητροπολίτης Αιτωλίας Κοσμάς έχει αποστείλει επιστολή με την οποία επιχειρεί να αναστρέψει το εις βάρος του κλίμα. Ωστόσο άγνωστη για την ώρα παραμένει η στάση που θα τηρήσει ο έτερος των εγκαλουμένων, μητροπολίτης Κυθήρων.

Η «ΧΙΜΑΙΡΑ» ΤΩΝ ΜΗ ΙΚΑΝΩΝ ΠΡΟΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Η περίπτωση της περιπέτειας του μητροπολίτη Περιστερίου Κλήμη με την υγεία του, έχει λειτουργήσει ως θρυαλίδα στις τάξεις των ιεραρχών. Κι αυτό γιατί οι συζητήσεις που έχουν πυροδοτηθεί δεν αφορούν μόνο στο μέλλον του ασθενούς μητροπολίτη Περιστερίου. Ουκ ολίγοι αρχιερείς θεωρούν πως εάν τελικά η ΔΙΣ αποφασίσει να ασχοληθεί με την περίπτωση του κ. Κλήμη, ο οποίος εξακολουθεί να απέχει από τα καθήκοντα του, δεν θα πρέπει να σταματήσει στο Περιστέρι.

Οι περιπτώσεις γηραιών μητροπολιτών που αδυνατούν αποδεδειγμένα να ασκήσουν τα καθήκοντα τους και οι οποίες συζητούνταν εντόνως πριν καν προκύψει θέμα Περιστερίου θεωρούνται εξίσου σημαντικές από μερίδα ιεραρχών ορισμένοι από τους οποίους έχουν φροντίσει να διαμηνύσουν πως αν είναι να ανοίξει το θέμα θα πρέπει να ανοίξει για όλους ή τουλάχιστον για τις πλέον ακραίες περιπτώσεις.

Μέχρι στιγμής ο Αρχιεπίσκοπος δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά του αν και όπως έχει εκμυστηρευτεί στο παρελθόν σε συνεργάτες του θα κινούσε με ιδιαίτερη δυσκολία μια διαδικασία αποστολής ιατρών σε μητροπολίτες ξανά.

Σε κάθε περίπτωση και οι δυο περιπτώσεις είναι πιεστικές για την ηγεσία της Εκκλησίας η οποία όμως είναι θέμα χρόνου να αποκαλύψει τις τελικές προθέσεις της.   

Ο Ανδρέας Λουδάρος έχει σπουδάσει δημοσιογραφία στην Αθήνα. Είναι μέλος της ΕΣΗΕΑ. Εργάζεται ως εκκλησιαστικός συντάκτης από το 1999