Πάει πολύς καιρός από τότε που η Ευρώπη άφησε πίσω τους θρησκευτικούς πολέμους του 16ου-17ου αιώνα ανάμεσα σε Προτεστάντες και Καθολικούς, ενώ οι ανθρωποσφαγές του 19ου και του 20ού αιώνα (Ναπολεόντειοι πόλεμοι, Α’ και Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος) είχαν γεωπολιτική αιτία και όχι θρησκευτική.

Πάντως, ακόμη και σήμερα ο πλούσιος «προτεσταντικός Βορράς» εξακολουθεί να δυναστεύει οικονομικά τον καθολικό (και ορθόδοξο) Νότο, διατηρώντας, έστω ξεθωριασμένο, τον θρησκευτικό απόηχο των παλαιών διαιρέσεων.

Στις μέρες μας αυτές οι διαμάχες μοιάζουν εν πολλοίς ξεπερασμένες, δεδομένου ότι η Ευρώπη έχει άλλα προβλήματα να αντιμετωπίσει, όπως η πανδημία, η οικονομική κρίση, η μετανάστευση και το ριζοσπαστικό Ισλάμ.

Εχοντας αυτά υπόψη, μερίδα της λουθηρανικής διανόησης στη Γερμανία, με τις ευλογίες της Ευαγγελικής Εκκλησίας (του μεγαλύτερου κλάδου των Διαμαρτυρομένων) έτεινε χείρα συμφιλίωσης στον καθολικισμό, με απώτερο στόχο την οριστική γεφύρωση του σχίσματος ανάμεσα στα δύο μεγάλα χριστιανικά δόγματα της Δύσης.

«Οικουμενική Στρογγυλή Τράπεζα του Αλτενμπεργκ»

Με αφορμή τον εορτασμό στη Γερμανία των 500 χρόνων από την απολογία του Μαρτίνου Λούθηρου ενώπιον της καθολικής Δίαιτας της Βορμς στις 17/18 Απριλίου του 1521, τρεις μήνες μετά τον αφορισμό του από τον πάπα Λέοντα Ι’ για τις 95 «αιρετικές» Θέσεις που είχε θυροκολλήσει το 1517 στον μητροπολιτικό ναό της Βυτεμβέργης, 30 λουθηρανοί θεολόγοι απεύθυναν πριν από μερικές εβδομάδες ένα μανιφέστο συμφιλίωσης προς την Καθολική Εκκλησία.

Ως εκπρόσωποι της ομάδας «Οικουμενική Στρογγυλή Τράπεζα του Αλτενμπεργκ», ζήτησαν από τον Πάπα Φραγκίσκο να ανακαλέσει τον αφορισμό του Λούθηρου και των προτεσταντικών εκκλησιών, που ιδρύθηκαν στο όνομά του.

Σε αντάλλαγμα κάλεσαν την Παγκόσμια Λουθηρανική Ομοσπονδία να καταργήσει τον χαρακτηρισμό του Ποντίφικα ως «Αντίχριστου», με το προφανές σκεπτικό ότι ο όρος δεν ανταποκρίνεται σε καμία περίπτωση στον σημερινό προκαθήμενο του Βατικανού και στους προκατόχους του.

Να σημειωθεί βέβαια, πως η ομάδα των 30 δεν πάτησε σε παρθένο έδαφος. Η πρώτη κίνηση καλής θέληση ήλθε τον Οκτώβριο του 2017 από τον πρωτοποριακό μεταρρυθμιστή Πάπα Φραγκίσκο.

Τη χρονιά εκείνη, όχι μόνο δεν εξαπέλυσε μύδρους από άμβωνος στην 500ή επέτειο της ανταρσίας του Λούθηρου στη Βυτεμβέργη, αλλά έδωσε εντολή στις υπηρεσίες του Βατικανού να εκδώσουν επετειακό γραμματόσημο για τη θυροκόλληση των 95… αντιπαπικών θέσεων (συγχωροχάρτια κ.λπ.) στον καθεδρικό ναό της γερμανικής πόλης, ένα γραμματόσημο που εκτός από τον Λούθηρο απεικονίζει και τον φίλο του, έγκριτο ελληνιστή θεολόγο, Φίλιππο Μελάγχθωνα.

Δεδομένου ότι ο Λούθηρος είχε κάψει μια παπική βούλα και είχε χαρακτηρίσει ως «Αντίχριστο» τον Λέοντα Ι’, τηρουμένων των αναλογιών θα ήταν σαν η Ελλάδα να εξέδιδε γραμματόσημο για την Αλωση της Κωνσταντινούπολης και η Τουρκία για το ξεκίνημα της Ελληνικής Επανάστασης στην Αγία Λαύρα! Οπως είπαμε όμως, οι δογματικές και πολιτικές διαφορές παπισμού-διαμαρτύρησης είναι πλέον ιστορική σκιά του παρελθόντος, εν αντιθέσει -δυστυχώς- με τις ελληνοτουρκικές.

Σε μια παρέμβαση που σκανδάλισε πολλούς συντηρητικούς Καθολικούς, ο Φραγκίσκος είχε επισημάνει το 2017 ότι Λουθηρανοί και Καθολικοί πλήγωσαν εξίσου την ενότητα της Εκκλησίας, εργαλειοποιώντας για πολιτικούς λόγους τις θεολογικές τους διαφορές και προκαταλήψεις. «Γνωρίζουμε ότι το παρελθόν δεν αλλάζει, αλλά η κοινή μας πίστη στον Χριστό μπορεί να μας βοηθήσει να παραμερίσουμε τα εμπόδια προς τη συμφιλίωση, που πηγάζουν από τις διαφωνίες και τις ιστορικές μας συγκρούσεις», τόνισε μεταξύ άλλων.

Με τέσσερα χρόνια καθυστέρηση η… πάσα του έγινε αποδεκτή στη λουθηρανική Γερμανία, η οποία, ας μην λησμονούμε, πέραν του ότι διαθέτει σημαντικό αριθμό Καθολικών στη Βαυαρία, ήταν γενέτειρα και του προηγούμενου Πάπα Βενέδικτου (κατά κόσμον Γιόζεφ Ράτσινγκερ).

Πρόσφατα ένας από τους κορυφαίους θεολόγους της Ευαγγελικής Εκκλησίας της Γερμανίας, ο Τίες Γκούντλαχ, σε συνέντευξη στην Deutsche Welle συνέδεσε έμμεσα τη συμφιλίωση των χριστιανικών δογμάτων με την ανάγκη κοινής δράσης ώστε να αντιμετωπιστούν οικουμενικά προβλήματα των ανθρώπων, όπως η φτώχεια, η πανδημία και οι καθημερινές ανάγκες.

Ο κορωνοϊός

Οι περιορισμοί της Covid-19 παρακώλυσαν σε σημαντικό βαθμό τις 80 περίπου εκδηλώσεις που είχαν προγραμματιστεί μέσα στο 2021 στη Γερμανία για τα 500 χρόνια από το ιστορικό γεγονός στη Βορμς, που θεωρείται ιδρυτική πράξη του προτεσταντικού κινήματος.

Η κεντρική ανοιχτή εκδήλωση αναβλήθηκε από τον Απρίλιο για τον Ιούλιο, ωστόσο στην πραγματικότητα η διεξαγωγή της εξαρτάται από την πορεία της πανδημίας.

Εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν, εκπρόσωποι των δύο εκκλησιών σχεδιάζουν υπαίθρια λειτουργία στην κεντρική πλατεία της Βορμς στις 18 Απριλίου, με το μότο του Λούθηρου «Εδώ στέκομαι».

Στην τελετή θα χοροστατήσουν ο πρόεδρος του Συμβουλίου της Ευαγγελικής Γερμανικής Εκκλησίας, Χάινριχ Μπέντφορντ-Στρομ και ο επικεφαλής της Συνόδου Γερμανών Καθολικών Επισκόπων, Γκέοργκ Μπέτσινγκ.

Ωστόσο, όπως επισήμανε ο οικουμενιστής προτεστάντης ιερέας Χανς-Γκέοργκ Λινκ, αν το Βατικανό και η Παγκόσμια Λουθηρανική Ομοσπονδία της Γενεύης δεν βρουν το θάρρος να άρουν αμοιβαία τον αφορισμό του Λούθηρου και τον χαρακτηρισμό του Πάπα ως «Αντίχριστου», κανένα περαιτέρω βήμα άρσης του σχίσματος δεν μπορεί να προχωρήσει.

Πηγή: Γιάννης Παπαδάτος | eleftherostypos.gr

Τα κείμενα που δημοσιεύονται στην κατηγορία αυτή είναι επιλογές από το διαδίκτυο. Εαν κάποιος από τους συντάκτες τους δεν επιθυμεί την φιλοξενία τους από το "Ορθοδοξια.info" μπορεί να το ζητήσει γράφοντας στο news@orthodoxia.info Η αναδημοσίευση στις σελίδες μας δεν σημαίνει απαραίτητα και αποδοχή των όσων αναφέρονται στα κείμενα από την πλευρά του orthodoxia.info

Ετικέτες: