Ελλάδα

Θεολογικός διάλογος με επίκεντρο «Αγία Γραφή και Ορθόδοξη Λατρεία»

Η ενεργή συμμετοχή του κοινού και ο γόνιμος διάλογος μεταξύ ομιλητών και συμμετεχόντων ήταν τα βασικά στοιχεία της δεύτερης και τελευταίας μέρας του συνεδρίου “Αγία Γραφή και Ορθόδοξη Λατρεία” που ξεκίνησε χθες στη Θεσσαλονίκη.

Στην πρωινή συνεδρία, με πρόεδρο τον ομότιμο καθηγητή της Θεολογικής του ΑΠΘ κ. Ιωάννη Καραβιδόπουλο, ο πρωτοπρεσβύτερος και καθηγητής στο ίδιο τμήμα πατήρ Βασίλειος Καλλιακμάνης μίλησε για “το μυστήριο της κενώσεως του Λόγου στην ευχολογική παράδοση”. Η θεία κένωση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη δόξα του Θεού που δημιουργεί μια υποστατική ένωση, ανέφερε χαρακτηριστικά ο πατήρ Βασίλειος. Όπως η ζωή του Χριστού χαρακτηρίζεται από την κάθοδο και την άνοδο, έτσι και η ζωή του Χριστιανού, εξήγησε. Συμπλήρωσε, μάλιστα, ότι χαρακτηριστικά παραδείγματα καθόδου και ανόδου συναντάμε πολύ συχνά στις ευχές της Εκκλησίας, όπως στην ευχή του Χερουβικού ύμνου, στις ευχές προ της μεταλήψεως, πριν την τέλεση του Βαπτίσματος και αλλού.

Ο επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας του ΑΠΘ κ. Τρύφων Τσομπάνης, στη διάλεξή του για την “Αγία Γραφή, λατρεία και αισθητική”, μίλησε για τον ρόλο της τέχνης και της αισθητικής μέσα στη θεία λατρεία. “Ό,τι γίνεται και ό,τι υπάρχει στον ναό είναι στοιχείο δοξολογικό”, επεσήμανε και συμπλήρωσε πως “όταν η τέχνη μέσα στον ναό ξεστρατίζει, τότε χάνει τη δυνατότητα να εξαγιαστεί”.

ΛΑΤΡΕΥΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ

Τη συμβολή των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία και την κατανόηση της γλώσσας της λατρείας υπογράμμισε η καθηγήτρια στη Θεολογική του ΑΠΘ κ. Άννα Κόλτσιου Νικήτα, παρουσιάζοντας ένα καινοτόμο online πρόγραμμα για τη διδασκαλία και κατανόηση των λειτουργικών κειμένων. Το πρόγραμμα αυτό, συνολικής διάρκειας περίπου 12 εβδομάδων, στηρίζεται στις αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων και επιθυμεί να γνωρίσουν οι επιμορφούμενοι τη γλώσσα των λειτουργικών κειμένων, εστιάζοντας στα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα των κειμένων αυτών.

Η κ. Κόλτσιου υποστήριξε ότι “η τεχνολογία μπορεί να σταθεί αρωγός στη διάσωση των κειμένων όσο και στον πόθο εκείνων που επιθυμούν να ενσκύψουν στα κείμενα της λατρείας”.

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Ποιμαντικό Τμήμα του ΑΠΘ πατήρ Κωνσταντίνος Καραϊσαρίδης στην ομιλία του ανέδειξε “το βιβλικό υπόβαθρο των ακολουθιών εσπερινού και όρθου”, επισημαίνοντας ότι η λατρεία ερμηνεύει τα μεγαλεία του Θεού μέσα στην ιστορία, ζωντανεύει τα γεγονότα της ιστορίας όχι ως απλή επανάληψη αλλά ως μεταφορά των μεγαλείων του Θεού. Ακόμη, εξήγησε ότι η επιλογή των ψαλμών που χρησιμοποιούνται στον εσπερινό και τον όρθρο δεν έγινε με κριτήρια επιφανειακά αλλά με κριτήρια λειτουργικά και πνευματικά.

ΠΑΤΕΡ ΗΜΩΝ

Η απογευματινή και τελευταία συνεδρία, με πρόεδρο τον ομότιμο καθηγητή της Θεολογικής του ΑΠΘ κ. Πέτρο Βασιλειάδη, συγκέντρωσε τις περισσότερες ερωτήσεις από το κοινό.

Στην ομιλία του με θέμα “οι Μακαρισμοί και η Κυριακή προσευχή στη θεία λατρεία”, ο καθηγητής της Θεολογικής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Γεώργιος Φίλιας υπογράμμισε τη σημασία της Κυριακής προσευχής ενώ εξήγησε και τις ιουδαϊκές της ρίζες.

Ο επίκουρος καθηγητής της Θεολογικής του ΑΠΘ κ. Μόσχος Γκουτζιούδης μίλησε για τους “χώρους λατρείας στην Καινή Διαθήκη”, κάνοντας λόγο για τις κατ’ οίκον εκκλησίες, τους χώρους συνάντησης των πρώτων Χριστιανών και τη λειτουργία τους.

ΚΗΡΥΓΜΑ ΚΑΙ ΚΗΡΥΚΕΣ

“Ο λόγος του Θεού και το λειτουργικό κήρυγμα” ήταν το θέμα της καθηγήτριας του ίδιου τμήματος κ. Δήμητρας Κούκουρα η οποία, με γλαφυρό τρόπο, μίλησε για τα είδη του κηρύγματος στην Καινή Διαθήκη, δίνοντας έμφαση στη σημασία που έχει η μελέτη των Γραφών τόσο από τους κληρικούς που κηρύττουν όσο και από τους πιστούς που ακούν.

“Το κήρυγμα στη θεία λατρεία στηρίζεται και εμπνέεται από την αγία Γραφή. Η πρόσληψή του δεν είναι πάντα εύκολη. Προϋποθέτει την εξοικείωση των πιστών με την κατήχηση αλλά και τη φώτιση του Θεού”, υπογράμμισε η κ. Κούκουρα.

Επιπλέον, η κ. Κούκουρα στηλίτευσε την άγνοια τόσο αυτών που κηρύττουν όσο και των ακουόντων των κηρυγμάτων για την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη.

ΤΙ ΕΣΤΙ ΜΥΣΤΗΡΙΟ

Ως καθηγητής στην Ανωτέρα Εκκλησιαστική Ακαδημία Θεσσαλονίκης, ο μητροπολίτης Κίτρους κ. Γεώργιος μίλησε για την “Παύλεια Θεολογία και χριστιανική λατρεία”.

Ο κ. Γεώργιος ανέλυσε τον όρο ‘μυστήριο’ στην Παύλεια θεολογία και γενικά στην Καινή Διαθήκη καθώς και το πότε τα μυστήρια της Εκκλησίας είναι έγκυρα και αναγνωρισμένα. “Ο Απόστολος Παύλος είναι ο πρώτος που εισήγαγε στον χριστιανισμό τον όρο μυστήριο”, ανέφερε, συμπληρώνοντας ότι “δεν υπάρχει Εκκλησία και λατρεία χωρίς μυστήρια. Η Θεία Χάρη μεταδίδεται μέσω των μυστηρίων. Όσοι ζουν εκτός μυστηριακής ζωής, ζουν εκτός Εκκλησίας”.

Τελευταίος ομιλητής του συνεδρίου ήταν ο καθηγητής της Θεολογικής στο Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου κ. Nenand Milosevic με θέμα “η λειτουργική διάσταση του Βιβλικού όρου Αναφορά”, ο οποίος έκανε λόγο για τις χρήσεις του όρου ‘αναφορά’ στην Αγία Γραφή και τη σημασία της ανάλογα με τα συμφραζόμενα, αφού σε κάθε περίπτωση, έχει άλλη έννοια.

Το σημαντικό αυτό συνέδριο, υπό την αιγίδα της κοσμητείας της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, διοργανώθηκε από την Ειδική Συνοδική Επιτροπή Λειτουργικής Αναγεννήσεως και το τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ καθώς και τη συνεργασία της μητρόπολης Θεσσαλονίκης.

Οι σημερινές συνεδρίες διεξήχθησαν στη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ ενώ οι χθεσινές στον συνεδριακό χώρο της μητρόπολης Θεσσαλονίκης.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Μόσχος Γκουτζιούδης- Θεολογική Σχολή ΑΠΘ / Ζάχος Καρεκλάς

Σχετικές Δημοσιεύσεις

Ο προβληματισμός για τον λόγο της Εκκλησίας στο επίκεντρο του πρώτου Συμποσίου Ομιλητικής

Αφυπηρετήσαντες καθηγητές τίμησε το Τμήμα Ποιμαντικής Θεολογίας ΑΠΘ

Σοφία Καρεκλά

Ορθόδοξοι & Μουσουλμάνοι Θεολόγοι συζητούν για την καταπίεση των γυναικών

Γραφείο Ρεπορτάζ

Εξ αποστάσεως μαθήματα για τη Γλώσσα των Λειτουργικών Κειμένων στο Α.Π.Θ.

Γραφείο Ρεπορτάζ

Κατερίνη: Έκλεισαν εκκλησία για να μην τελεστεί η Θεία Λειτουργία

Σπύρος Παπαγεωργίου

Απόφοιτοι από τη Θεολογική Σχολή της Βοστόνης στο Αριστοτέλειο της Θεσσαλονίκης

Γραφείο Ρεπορτάζ