Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024 | 14:24

Η εορτή της Αγ. Φωτεινής της Σαμαρείτιδας εκεί όπου συνάντησε τον Κύριο, στο Φρέαρ του Ιακώβ

ORTHODOXTV.GR

Γνωρίστε την Ορθόδοξη Εκκλησιαστική Τηλεόραση και δείτε τις προτάσεις της.

Τήν Κυριακήν, 26ην Ἀπριλίου/9ην Μαΐου 2015, Κυριακήν τῆς Σαμαρείτιδος κατά τό Πεντηκοστάριον, ἑωρτάσθη ὑπό τοῦ Πατριαρχείου ἡ μνήμη τῆς Σαμαρείτιδος γυναικός, ἁγίας Φωτεινῆς, ἡ ὁποία συνήντησε τόν Κύριον εἰς τό Φρέαρ τοῦ Ἰακώβ καί διά τῆς διδασκαλίας Αὐτοῦ εἱλκύσθη πρός Αὐτόν καί ἐπίστευσεν εἰς Αὐτόν ὡς τόν Μεσσίαν καί ἐκήρυξεν Αὐτόν εἰς τά ὅρια τῆς Σαμαρείας καί πέραν τούτων.

Ἡ μνήμη αὐτῆς ἑορτάζεται συμφώνως πρός τό Πεντηκοστάριον τήν Δ´ Κυριακήν τοῦ Πάσχα, ἑορτάζεται ὅμως συμφώνως καί πρός τό Μηναῖον τήν 26ην Φεβρουαρίου, ὡς μάρτυρος μαρτυρησάσης διά Χριστόν ὡς καί αἱ ἀδελφαί αὐτῆς Ἀνατολή, Φωτώ, Φωτίς, Κυριακή καί Παρασκευή καί οἱ υἱοί αὐτῆς Φωτεινός καί Ἰωσῆς.

Διά τόν ἑορτασμόν τῆς μνήμης αὐτῆς καί τῆς συναντήσεως αὐτῆς μετά τοῦ Κυρίου ἦλθεν ὁ Μακαριώτατος Πατήρ ἡμῶν καί Πατριάρχης Ἱεροσολύμων κατά τήν ὡς ἄνω ἡμέραν εἰς τό Φρέαρ τοῦ Ἰακώβ, εὑρισκόμενον εἰς τήν Νεάπολιν / Nablus, καί εἰς τόν ἐπ᾽ αὐτοῦ καλλιπρεπῆ καί μεγαλοπρεπῆ Ναόν τῆς Ἁγίας Φωτεινῆς, τόν ὁποῖον ὁμοῦ μετά τοῦ παρεκκλησίου τοῦ Ἁγίου νεομάρτυρος Φιλουμένου καί τοῦ ἁγίου μάρτυρος Ἰουστίνου τοῦ Φιλοσόφου ἀνεκαίνισεν καί ὡλοκλήρωσεν ἐπιτυχέστατα ὁ ἡγούμενος τοῦ Προσκυνήματος Ἁγιοταφίτης Ἀρχιμανδρίτης π. Ἰουστῖνος.

Ἐλθών ὁ Μακαριώτατος, ἐγένετο δεκτός ὑπό τοῦ ἡγουμένου Ἀρχιμανδρίτου π. Ἰουστίνου καί τῶν Προσκόπων τῆς κώμης Ζαμπάπδε. Μετά τήν ὑποδοχήν ὁ Μακαριώτατος προεξῆρξεν τοῦ Ὄρθρου καί τῆς θείας Λειτουργίας, συλλειτουργούντων Αὐτῷ τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καπιτωλιάδος κ. Ἡσυχίου, τοῦ Γέροντος Ἀρχιγραμματέως Σεβασμιωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντίνης κ. Ἀριστάρχου, Ἁγιοταφιτῶν Ἱερομονάχων, τοῦ ἡγουμένου τῆς Ἱ. Μονῆς Ποιμένων Ἀρχιμανδρίτου π. Ἰγνατίου, τοῦ ἡγουμένου τῆς Ἱ. Μονῆς Ἀββᾶ Γερασίμου τοῦ Ἰορδανίτου Ἀρχιμανδρίτου π. Χρυσοστόμου, τοῦ ἱεροδιακόνου π. Μαρτυρίου, τοῦ ἡγουμένου τῆς Κοινότητος Ραφιδίων Ἀρχιμανδρίτου π. Λεοντίου, Ἀραβοφώνων Πρεσβυτέρων, Ἱερέων τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος παρεπιδημούντων, τῶν ἱεροδιακόνων π. Διονυσίου καί π. Μαρτυρίου, ψάλλοντος δεξιά ἑλληνιστί τοῦ Ἀρχιμανδρίτου π. Λεοντίου καί ἀριστερά ἀραβιστί ἱεροψαλτῶν ἐκ τῶν ὁμόρων Ἀραβοφώνων Κοινοτήτων καί προσκυνητῶν ἐν κατανύξει παρακολουθούντων, παρουσίᾳ τοῦ κ. Βασιλείου Κοΐνη ἀντιπροσώπου τοῦ Πρέσβεως καί Γενικοῦ Προξένου τῆς Ἑλλάδος εἰς τά Ἱεροσόλυμα κ. Γεωργίου Ζαχαριουδάκη καί συνεργατῶν αὐτῶν καί πολλοῦ λαοῦ ἐξ Ὀρθοδόξων Ἑλλήνων προσκυνητῶν ἐντοπίων, Ρώσων, Ρουμάνων καί ἄλλων.

Πρός τό εὐλαβές ἐκκλησίασμα τοῦτο ἐκήρυξε τόν θεῖον λόγον ὁ Μακαριώτατος ἑλληνιστί ὡς ἕπεται:

«Πίστει ἐλθοῦσα ἐν τῷ φρέατι ἡ Σαμαρεῖτις ἐθεάσατο, τό τῆς σοφίας ὕδωρ, Σέ Χριστέ, ᾧ ποτισθεῖσα δαψιλῶς βασιλείαν τήν ἄνωθεν ἐκληρώσατο αἰωνίως, ἡ ἀοίδιμος», ἀναφωνεῖ ὁ μελῳδός τῆς Ἐκκλησίας.

Ἀγαπητοί ἐν Χριστῷ ἀδελφοί,

Εὐλαβεῖς Χριστιανοί καί προσκυνηταί,

Σήμερον, Κυριακῇ πέμπτῃ ἀπό τοῦ Πάσχα τήν τῆς Σαμαρείτιδος γυναικός ἑορτήν ἑορτάζομεν ἐν τῷ ἱερῷ τούτῳ τόπῳ δηλονότι τῷ φρέατι τοῦ Πατριάρχου Ἰακώβ, ἔνθα ἔστησαν οἱ πόδες τοῦ Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Χριστοῦ καί ἐθεάσατο Αὐτόν ἡ πιστή μάρτυς καί ἀπόστολος γενομένη Αὐτοῦ ἁγία Φωτεινή ἡ Σαμαρεῖτις.

Κατά τήν συνάντησιν καί συνομιλίαν Του ὁ Ἰησοῦς μετά τῆς Σαμαρείτιδος, ἐπί τοῦ Φρέατος τοῦ Ἰακώβου ἀπεκάλυψεν ὅτι Αὐτός εἶναι τό ὕδωρ τῆς αἰωνίου ζωῆς, εἰπών: «Πᾶς ὁ πίνων ἐκ τοῦ ὕδατος, οὗ ἐγώ δώσω αὐτῷ οὐ μή διψήσῃ εἰς τόν αἰῶνα, ἀλλά τό ὕδωρ ὅ δώσω αὐτῷ γενήσεται ἐν αὐτῷ πηγή ὕδατος ἀλλομένου εἰς ζωήν αἰώνιον», (Ἰωάν. 4, 13-14).

Κατά τόν Ἅγιον Κύριλλον Ἀλεξανδρείας: «ὡς ὕδωρ ἐν τούτοις τήν τοῦ Ἁγίου Πνεύματος Χάριν ὁ Σωτήρ ἀποκαλεῖ, ἧς εἴπερ τις γένοιτο μέτοχος ἀναπηγάσουσαν ἕξει λοιπόν ἐν ἑαυτῷ τῶν θείων μαθημάτων τήν χορηγίαν». Μέ ἄλλα λόγια, ὅποιος γίνῃ μέτοχος τῆς πηγῆς τοῦ ὕδατος τοῦ Χριστοῦ, δηλονότι τῆς χάριτος τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, οὗτος λαμβάνει «ἐν ἑαυτῷ τῶν θείων μαθημάτων τήν χορηγίαν», δηλονότι τήν σοφίαν τοῦ Θεοῦ. Διά τοῦτο, ὁ μελῳδός λέγει: «Πίστει ἐλθοῦσα ἐν τῷ φρέατι ἡ Σαμαρεῖτις ἐθεάσατο τό τῆς σοφίας ὕδωρ Σε Χριστέ». Τοῦτο ἀκριβῶς ἐννοεῖ καί ὁ Προφήτης Ἡσαΐας λέγων: «Καί ἀντλήσατε ὕδωρ μετ’ εὐφροσύνης ἐκ τῶν πηγῶν τοῦ σωτηρίου», (Ἡσ. 12,3).

Κατά τόν ἅγιον Κύριλλον : «Ὕδωρ μέν ἀποκαλεῖ ὁ Προφήτης τόν ζωοποιόν τοῦ Θεοῦ Λόγον, πηγάς δέ τούς ἁγίους Ἀποστόλους καί Εὐαγγελιστάς καί Προφήτας. Σωτήριον δέ τόν Χριστόν».

Ἐπί πλέον ὁ Ἰησοῦς ἀπεκάλυψεν εἰς τήν Σαμαρείτιδα ὅτι ὁ Θεός Πνεῦμά ἐστι εἰπών: «ἀλλ’ ἔρχεται ὥρα, καὶ νῦν ἐστιν, ὅτε οἱ ἀληθινοὶ προσκυνηταὶ προσκυνήσουσι τῷ πατρὶ ἐν πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ· καὶ γὰρ ὁ πατὴρ τοιούτους ζητεῖ τοὺς προσκυνοῦντας αὐτόν. πνεῦμα ὁ Θεός, καὶ τοὺς προσκυνοῦντας αὐτὸν ἐν πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ δεῖ προσκυνεῖν», (Ἰωάν. 4,23-24).

Τοῦτο σημαίνει, κατά τόν Ἅγιον Κύριλλον ὅτι ὁ Θεός δικαίως ἀποδέχεται τῆς εὐσεβείας τήν μόρφωσιν Ἰουδαϊκῶς, ἀλλά τοῖς μέν ἐξ ἀρετῆς κατορθώμασιν εὐαγγελικῶς διαλάμποντα, τῇ δέ τῶν θείων δογμάτων ὀρθότητι, τήν ὄντως ἀληθῆ πληροῦντα προσκύνησιν».

Μέ ἄλλα λόγια, ὁ Θεός ἀποδέχεται εἰς πλήρη μετ’ αὐτοῦ κοινωνίαν ἐν Χριστῷ βεβαίως τόν πιστόν, ὁ ὁποῖος λατρεύει Αὐτόν μετά προσηλώσεως ὅλης τῆς διανοίας καί μετά θερμῆς διαθέσεως τῆς ψυχῆς αὐτοῦ. Λατρεύειν τόν Θεόν ἐν Πνεύματι καί ἀληθείᾳ σημαίνει ἡ διάνοια νά ἐγκολποῦται τήν ἀλήθειαν, δηλαδή τήν ὀρθήν πίστιν δι’ ὅλων της τῶν δυνάμεων καί ἡ θέλησις μεθ’ ὅλων τῶν ἐνεργειῶν της, καθώς καί τά συναισθήματα τῶν καρδιῶν μας νά εἶναι πάντα προσδεδεμένα ἰσχυρῶς ἐν τῷ ἔργῳ τῆς γνώσεως καί προσοικειώσεως τοῦ Παντοδυνάμου Θεοῦ καί τῆς εὐλαβοῦς μας προσεγγίσεως πρός Αὐτόν.

Ἐν προκειμένῳ, ὡς παράδειγμα πρός μίμησιν, προβάλλουν οἱ φίλοι τοῦ Χριστοῦ, δηλονότι οἱ ἅγιοι καί μάρτυρες τῆς ἀγάπης Αὐτοῦ. Μεταξύ δέ αὐτῶν διακρίνεται ἡ σήμερον ἑορταζομένη Σαμαρείτις γυνή, ἡ ἁγία Φωτεινή ὡς καί ὁ συμμάρτυς καί διάκονος γενόμενος αὐτῆς ἅγιος Φιλούμενος ὁ Νεομάρτυς Ἁγιοταφίτης. Οὗτοι οἱ ἅγιοι καί φίλοι τοῦ Χριστοῦ ἐλάτρευσαν τόν Θεόν εὐαρέστως μετά αἰδοῦς καί εὐλαβείας∙ καί γάρ ὁ Θεός ἡμῶν πῦρ καταναλίσκον λέγει ὁ Θεῖος Παῦλος, (Ἑβρ. 12, 28-29). Πρέπει, ἀγαπητοί μου, μέ φόβον καί εὐλάβειαν νά λατρεύωμεν τόν Θεόν, διότι ὁ Θεός μας εἶναι φωτιά πού κατακαίει καί ἐξολοθρεύει κάθε ἀσεβῆ καί ἀνευλαβῆ. «Παραστήσατε τά σώματα ὑμῶν», παρακαλεῖ ὁ σοφός Παῦλος, «θυσίαν ζῶσαν, ἁγίαν, εὐάρεστον τῷ Θεῷ, τήν λογικήν λατρείαν ὑμῶν», ( Ρωμ. 12,1). Αὐτή δέ ἡ θυσία εἶναι καί ἡ μόνη πρέπουσα καθαρῶς πνευματική λατρεία, πού γίνεται μέ τάς λογικάς δυνάμεις τοῦ ἀνθρώπου.

«Ἀγαλλιάσθω σήμερον φαιδρῶς ὁ οὐρανός καί ἡ γῆ, ὅτι Χριστός πεφανέρωται σαρκούμενος ὡς ἄνθρωπος, ἵνα τόν Ἀδάμ ἐξάρῃ ἐκ κατάρας παγγενῆ καί θαυμαστοῦται θαύμασιν ἐν Σαμαρείᾳ προσαφικόμενος, διό πάντες οἱ πιστοί προσκυνήσωμεν, τόν δι’ ἡμᾶς ἑκουσίως πτωχεύσαντα εὐσπλάχνῳ βουλῇ», ἀνακράζει ὁ μελῳδός τῆς Ἐκκλησίας.

Τῆς ἀγαλλιάσεως ταύτης, δηλονότι τοῦ μυστηρίου τῆς θείας Οἰκονομίας καί τῆς ἄκρας φιλανθρωπίας τοῦ Θεοῦ, τῆς φανερωθείσης ἡμῖν τοῖς ἀνθρώποις διά τῆς ἐνσαρκώσεως τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου Αὐτοῦ, ἀλλά καί τοῦ σταυρικοῦ πάθους καί τῆς ἐκ νεκρῶν Αὐτοῦ Ἀναστάσεως καλούμεθα νά γίνωμεν κοινωνοί, πίνοντες ἐκ τοῦ ὕδατος, οὗ ἔπιεν ἡ ἁγία Σαμαρεῖτις, δηλονότι ἐκ τοῦ ὕδατος τῆς ζωῆς τοῦ σωτηρίου τοῦ Χριστοῦ.

Τό ὕδωρ δέ τοῦτο, ἀγαπητοί μου, εἶναι πάντοτε προσιτόν εἰς τούς εἰλικρινῶς ἐπιθυμοῦντας αὐτό. Ἡ ἁγία ἡμῶν Ἐκκλησία, ἡ οὗσα τό ὁρατόν καί ζῶν Σῶμα τοῦ Χριστοῦ ἐν τῷ κόσμῳ τούτῳ εἶναι ἡ ἀκένωτος πηγή τοῦ ἀλλομένου τούτου πνευματικοῦ πόματος. Τό δέ θεῖον τοῦτο πόμα δέν εἶναι ἄλλο ἀπό τήν Κοινωνίαν τοῦ Σώματος καί τοῦ Αἵματος τοῦ ἀναστάντος Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.

Δεηθῶμεν τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ ἡμῶν, ἵνα διά τῶν πρεσβειῶν τῆς Ἁγίας μεγαλομάρτυρος καί Ἰσαποστόλου γενομένης Ἁγίας Φωτεινῆς τῆς Σαμαρείτιδος ἀξιωθῶμεν ἐπιστρέψαι ἡμᾶς εἰς μετάνοιαν καί ἐξ ὅλης καρδίας καί θερμῇ τῇ πίστει ἀεί κραυγάζωμεν: «Μνήσθητι ἡμῶν Σωτήρ ἐν τῇ βασιλείᾳ σου». Χριστός Ἀνέστη.

Μετά τήν θείαν Κοινωνίαν ἠκολούθησε λιτανεία τρίς πέριξ τοῦ ἱεροῦ Ναοῦ. Μετά τοῦτο ἠκολούθησε κέρασμα εἰς τό ἡγουμενεῖον, ὅπου ὁ Μακαριώτατος εἶχε τήν εὐκαιρίαν νά συνομιλήσῃ μετά μελῶν τῆς Κοινότητος διά θέματα αὐτῶν, μετά δέ τό κέρασμα ἠκολούθησε ἑόρτιος μεσημβρινή τράπεζα.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΓΙΑ ΣΥΝΕΧΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Τελευταίες αναρτήσεις:

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ