Ελλάδα

Χριστουπόλεως: «Επιστήμη και Θεολογία αγνοούν η καθεμιά τις προτάσεις της άλλης»

Για τη σχέση μεταξύ Θεολογίας και Επιστήμης στον σύγχρονο κόσμο και τα ηθικά διλήμματα που προκύπτουν μίλησε στο neakriti.gr και τον Νίκο Κοσμαδάκη o Επίσκοπος Χριστουπόλεως Μακάριος, Κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής της Εσθονίας.

Ο κ. Μακάριος τόνισε ότι «η Ορθόδοξη Ηθική δε βασίζεται στην εφαρμογή συγκεκριμένων κανόνων, όπως επαγγέλλονται οι λοιπές Ηθικές, ούτε βασίζεται σε απαγορεύσεις του τύπου “μην κάνεις αυτό ή εκείνο” όπως συμβαίνει για παράδειγμα στη Δυτική Ηθική, αλλά σε υποδείξεις πορείας για το ποιος είναι ο στόχος και ο σκοπός της ζωής».

Επίσης, μίλησε για τη Βιοηθική, λέγοντας ότι πρόκειται για μια σύγχρονη επιστήμη, η οποία στρέφει το ενδιαφέρον της σε αυτό που διακυβεύεται ηθικά: στην αρχή της ζωής, στη σεξουαλικότητα, στην τεκνογονία, στη σωστή θεραπεία των ασθενών, στην καθιέρωση των υγειονομικών θεσμών, στη δίκαιη κατανομή των πόρων για την υγεία, στην αντιμετώπιση του θανάτου, στην κλωνοποίηση, στη χρήση βλαστοκυττάρων, στις μεταμοσχεύσεις κ.α.

Ο κ. Μακάριος ανέφερε πως «η κάθε θρησκεία παρουσιάζει το δικό της ηθικό σύστημα αξιών, με νόμους και απαγορεύσεις που επιχειρούν να κάνουν αυτή τη σύνδεση κόσμου και πίστεως, ανθρώπου και θείου, πιο προσιτή και πιο εύκολη. Η Ορθόδοξη Εκκλησία από την πλευρά της διαθέτει τη δική της Ηθική, που αποβλέπει στη βοήθεια των μελών της, ώστε να συνδέσουν, με το σωστό τρόπο, τη διδασκαλία και τα δόγματα με τις περίπλοκες καταστάσεις με τις οποίες μας φέρνει αντιμέτωπους η ζωή».

Αναφερόμενος στο θέμα των εκτρώσεων τόνισε «για έναν κοσμικό άνθρωπο είναι πολύ φυσικό η γυναίκα να προχωρεί στην έκτρωση, γιατί, αν αυτό δε γίνει, παραβιάζονται τα δικαιώματά της. Για την Ορθόδοξη Βιοηθική, όμως, αυτό συνιστά ένα πρόβλημα, γιατί τα δικαιώματα της γυναίκας δεν μπορούν να καταργούν τα δικαιώματα του εμβρύου, όταν μάλιστα πρόκειται για δικαιώματα ζωής. Είναι πρόκληση να λαμβάνουμε αποφάσεις με βάση μόνο τον εαυτό μας, δηλαδή να αποφασίζουμε κατά τα πάθη μας και τις επιθυμίες μας».

Στην ερώτηση για το αν η σχέση Επιστήμης- Θρησκείας είναι μια σχέση σύγκρουσης ή συνεργασίας, ο κ. Μακάριος επεσήμανε πως «Επιστήμη και Θεολογία κινούνται σε έναν χώρο όπου, ενώ γνωρίζουν η μία την ύπαρξη της άλλης, αγνοούν, η καθεμιά από την πλευρά της, τη γλώσσα, την πορεία, τη δουλειά και τις προτάσεις της άλλης. Αποστολή της Ορθοδόξου Θεολογίας είναι να πείσει τους ανθρώπους ότι αυτό που λείπει από τον κόσμο είναι η ανακαίνιση του σύμπαντος και η οριστική εξάλειψη του θανάτου, πράγμα που σημαίνει ότι για την Εκκλησία δεν είναι κακό η ύλη, αλλά η καθυπόταξή τους στη φθορά. Κάθε νέα μέθοδος της Ιατρικής και κάθε πρόοδος της Βιοτεχνολογίας είναι ευλογημένες, αν αποβλέπουν στον όλο άνθρωπο, που ζει μεν στον παρόντα αιώνα, πορεύεται όμως προς τον μέλλοντα. Αντίθετα, κάθε ανακάλυψη στον τομέα επιστήμης που εγκλωβίζει τον άνθρωπο στα στεγανά όρια της βιολογικής του ζωής και κτιστότητας, όσο και αν διευκολύνει τη γήινη ζωή και αναπαύει το σώμα του ανθρώπου, υποκρύπτει μια τραγικότητα».

Σχετικές Δημοσιεύσεις

Χρόνος και κόσμος μεθόριος

Γραφείο Ρεπορτάζ

Ύμνους και κάλαντα είπαν τα παιδιά στον Μητροπολίτη Ταλλίνης Στέφανο

Το Ουκρανικό Αυτοκέφαλο στο μικροσκόπιο

Σοφία Καρεκλά

Συζήτηση στρογγυλής τραπέζης για το ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα

Γραφείο Ρεπορτάζ

Μια συμβολή στην Ορθόδοξη Ρωσσική Εγκυκλοπαιδεία

O Επίσκοπος Χριστουπόλεως απαντά στον Μητροπολίτη Βολοκολάμσκ