Μέ ἰδιαίτερη ἐκκλησιαστική λαμπρότητα καί μεγαλοπρέπεια ἑορτάσθηκε κι ἐφέτος ἡ μνήμη τοῦ μεγάλου Πατρός καί διδασκάλου τῆς Ἐκκλησίας μας ἁγίου Ἀλεξάνδρου, ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως. Ἐπ᾽ ὀνόματι τοῦ ἁγίου Ἱεράρχου καί πρώτου ἐπισκόπου τῆς νέας πρωτεύουσας τῆς Αὐτοκρατορίας τιμᾶται ὁ ὁμώνυμος μεγαλοπρεπής Ναός τοῦ Παλαιοῦ Φαλήρου. Εἶναι ὁ προστάτης καί πολιοῦχος Ἅγιος τῆς πόλεως, τοῦ ὁποίου τή μνήμη τιμοῦν μέ ξεχωριστή εὐλάβεια ὄχι μόνο οἱ Φαληριῶτες ἀλλά καί πολλοί χριστιανοί τῶν γειτονικῶν δήμων Νέας Σμύρνης, Ἁλίμου καί Καλλιθέας.

Προσκεκλημένοι ἀπό τόν Σεβασμιώτατο Ποιμενάρχη μας Μητροπολίτη Νέας Σμύρνης κ. Συμεών ἦταν οἱ Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Ἰωαννίνων κ. Μάξιμος καί Καρπενησίου κ. Γεώργιος. Παρεπιδημῶν στήν Ἑλλάδα, προσῆλθε καί ὁ Σεβασμ. Μητροπολίτης Κατάνγκας κ. Μελέτιος.

Τό ἀπόγευμα στίς 7, τήν παραμονή τῆς ἑορτῆς, τελέσθηκε ὁ Μέγας Πανηγυρικός Ἀρχιερατικός Ἑσπερινός χοροστατοῦντος τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καρπενησίου κ. Γεωργίου, ὁ ὁποῖος καί ἐκήρυξε τόν θεῖο Λόγο. Ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε ἀρχικά στίς ἑορτές τῆς Ἐκκλησίας, τίς ἑορτές τῶν Ἁγίων, οἱ ὁποῖες εἶναι ὑποχρέωση τιμῆς. Οἱ Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας ἀκολούθησαν τήν προτροπή τοῦ Κυρίου «ἅγιοι γίνεσθε, ὅτι ἐγώ ἅγιός εἰμι». Κάθε ἑορτή ἀποτελεῖ εὐκαιρία προβληματισμοῦ.

Κατόπιν τόνισε ὅτι ἡ Ἐκκλησία συνιστᾶ θεραπευτήριο, σχολεῖο καί χῶρο ἁγιασμοῦ. Ὡς θεραπευτήριο, χρειάζεται ἡ διάγνωση τῆς ἀσθένειας. Χρειάζεται ἀπό τόν καθένα αὐτοκριτική καί αὐτομεμψία. Ὡς σχολεῖο, ὀφείλουμε νά παραδεχτοῦμε τήν ἄγνοιά μας, γιά νά μάθουμε περισσότερα. Ὡς χριστιανοί, νά γνωρίζουμε τά πάθη καί τίς ἀρετές.

Ἡ ἐποχή μας, ἐπισήμανε ὁ Σεβασμιώτατος κ. Γεώργιος, κάνει τή μεγαλύτερη χρήση ψυχοφαρμάκων. Αὐτό δείχνει τήν ἀπομάκρυνση τῶν ἀνθρώπων ἀπό τόν Θεό. Δέν διαθέτουμε ἀληθινή πίστη. Καί ἔχουμε εὐθύνη ὅλοι μας. Καλεῖται ὁ καθένας μας νά βρεῖ τόν δικό του δρόμο, τόν πραγματικό δρόμο. Ὁ Κύριος ἀναφέρθηκε στούς μαθητές του ὡς φῶς, ἁλάτι, ζύμη. Εἴμαστε αὐτό πού θά ἔπρεπε νά εἴμαστε; Εἴμαστε φῶς τοῦ κόσμου; Ὁ Κύριος εἶπε «οὕτω λαμψάτω τό φῶς ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἴδωσιν ὑμῶν τά καλά ἔργα, καί δοξάσωσι τόν πατέρα ὑμῶν τόν ἐν τοῖς οὐρανοῖς».

Τέλος, ἡ Ἐκκλησία μᾶς προτρέπει νά βροῦμε τήν εἰρήνη. Ὅταν δέν ὑπάρχει, ὁδηγούμαστε σέ ψυχασθένεια. Ὁ ἄνθρωπος ὀφείλει νά κατορθώσει τά πνευματικά ἐπίπεδα τῶν Ἁγίων, νά γίνει πραγματικά ἄνθρωπος. Καλούμαστε νά ἁγιασθοῦμε, νά γίνουμε φῶς τοῦ κόσμου. Καί μέ τή χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος νά καταστοῦμε ἁγιασμένοι καί φωτισμένοι.

Στόν Ἀρχιερατικό Ἑσπερινό, συγχοροστατούντων τῶν Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτῶν, παρέστησαν ὁ Δήμαρχος Παλαιοῦ Φαλήρου κ. Διονύσιος Χατζηδάκης, τά μέλη τοῦ Δημοτικοῦ Συμβουλίου καί μεγάλο πλῆθος λαοῦ. Παρέστησαν, ἐκτός τῶν Ἐφημερίων τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ, καί πολλοί Ἱερεῖς ἀπό ὅλες σχεδόν τῆς Ἐνορίες τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας, καί ἀπό ὅμορες Μητροπόλεις.

Μέ τό πέρας τοῦ Πανηγυρικοῦ Ἑσπερινοῦ καί μέ τή συνοδεία τῆς μπάντας καί τοῦ ἀγήματος τοῦ Πολεμικοῦ Ναυτικοῦ πραγματοποιήθηκε ἡ μεγαλοπρεπής λιτάνευση τῆς ἱερῆς Εἰκόνας τοῦ Ἁγίου Ἀλεξάνδρου καί τοῦ τιμίου του Λειψάνου, διερχομένων διά τῶν ὁδῶν Ἁγίου Ἀλεξάνδρου – Ναϊάδων – Αἰόλου – Ἀλκυόνης.

Στό τέλος ὁ Σεβασμιώτατος ποιμενάρχης μας Μητροπολίτης Νέας Σμύρνης κ. Συμεών εὐχαρίστησε τόν πιστό λαό, τούς ἀγαπητούς Ἀρχιερεῖς καί τούς λοιπούς κληρικούς, τό ἄγημα καί τήν μπάντα τοῦ Πολεμικοῦ Ναυτικοῦ, καθώς καί τούς συνεργάτες τοῦ Ἱ. Ναοῦ τοῦ Ἁγίου Ἀλεξάνδρου γιά τήν προετοιμασία καί ἐπιτυχία τῆς φετινῆς Πανηγύρεως. Τόνισε ὅτι ἡ παρουσία τοῦ πιστοῦ λαοῦ ἀπόψε εἶναι ἡ πιό εὔγλωττη ἀπάντηση, ἔστω καί σιωπηλή, σέ ὅσους προβληματίζονται, ἤ ἀμφισβητοῦν, ἤ ἀρνοῦνται τή χριστιανική παράδοση αὐτοῦ τοῦ τόπου καί αὐτοῦ τοῦ λαοῦ.

Τήν Τετάρτη, 30 Αὐγούστου, ὁ Ὄρθρος ἄρχισε στίς 7.00 π.μ., ὅπου καί χοροστάτησε ὁ Σεβασμ. Μητροπολίτης Ἰωαννίνων κ. Μάξιμος, ὁ ὁποῖος καί προέστη τῆς πολυαρχιερατικῆς θείας Λειτουργίας πού ἀκολούθησε, καί στήν ὁποία ἐπίσης συμμετεῖχαν, ὅπως καί στόν Ἑσπερινό τῆς Πανηγύρεως, ὁ Σεβασμ. Καρπενησίου κ. Γεώργιος, ὁ Σεβασμ. Κατάνγκας κ. Μελέτιος καί ὁ Σεβασμ. Μητροπολίτης μας κ. Συμεών. Σέ ἕνα κατάμεστο ἀπό πιστούς Ναό ἡ κατάνυξη καί ἡ μεγαλοπρέπεια ἦταν τά κύρια στοιχεῖα πού κυριάρχησαν κατά τήν ἱερουργία τοῦ μυστηρίου τῆς θείας Εὐχαριστίας.

Ὁ Σεβ. Ἰωαννίνων, σέ ἕνα κήρυγμα μεστό ἐννοιῶν καί νοημάτων, ἀνέφερε, μεταξύ ἄλλων, τά ἑξῆς :

«Ἄν κάναμε», εἶπε, «ἕνα ταξίδι στόν χρόνο, 1700 χρόνια πρίν, θά βρίσκαμε τήν Ἐκκλησία σέ μιά διαφορετική κατάσταση ἀπό ὅτι εἶναι σήμερα: στίβος διωγμῶν, ἑκατόμβες μαρτύρων. Ὅποιος ὁμολογοῦσε τόν Χριστό τόν περίμενε κατατρεγμός, διασυρμός, διαπόμπευση, βασανιστήρια καί, τέλος, ὁ θάνατος.

Ὁ ἅγιος Ἀλέξανδρος, ἕνας εὐγενέστατος ἄνθρωπος, ἀπό τήν Καλαβρία τῆς Κάτω Ἰταλίας, σέ ὅλη του τή ζωή ἀφιερώθηκε σέ ἕνα μόνο : νά φροντίζει,νά καταπραῢνει καί νά ἐπουλώνει τίς πληγές τῶν κατατρεγμένων, τόσο τίς σωματικές ὅσο καί τίς ψυχικές. Δέν ἄντεχε νά βλέπει στό πρόσωπο τῶν πλησίον του, τῶν ἀδελφῶν του, νά διώκεται ὁ ἴδιος ὁ Χριστός.

Μέχρι πού ἔγινε Πατριάρχης, αὐτός ἦταν καί ὁ κύριος σκοπός τῆς ζωῆς του : νά ἀφιερώνεται μέ ἀγάπη στούς ὁμοπίστους του. Διωγμοί πολλοί ἐξόντωναν τούς χριστιανούς. Ὁ ἕνας πιό ἀπηνής ἀπό τόν ἄλλο : τοῦ Δεκίου, τοῦ Μαξιμιανοῦ, τοῦ Διοκλητιανοῦ. Ὅσο ὅμως ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ ἐδιώκετο, τόσο αὐξανόταν.

Καί ἔρχεται ὁ Κωνσταντῖνος νά γίνει αὐτοκράτορας μιᾶς ἀχανοῦς Ρωμαϊκῆς Αὐτοκρατορίας. Λατρευόταν ὡς θεός σέ εἰδικές τελετές. Ὅμως τέτοιο ἦταν τό ἦθος τοῦ νέου αὐτοκράτορα, πού ἀρνήθηκε αὐτό τόν τίτλο, ἀφοῦ γνώριζε ὅτι ἕνας εἶναι ὁ μόνος ζῶν καί ἀληθινός Θεός, μετά καί τή θέαση τοῦ Σταυροῦ στό ὅραμά του. Γνώριζε ὁ σοφός βασιλιάς ὅτι τό μέλλον εἶναι στήν πίστη τοῦ Χριστοῦ, καθώς ἐκεῖ ὑπάρχει ἡ ἐλπίδα, ἡ χάρις, πού μπορεῖ νά ἀνορθώνει τόν ἄνθρωπο ἀπό τά τάρταρα τῆς ἀνυπαρξίας στήν ὕπαρξη τῆς ἀληθινῆς ζωῆς καί τῆς πορείας πρός τή σωτηρία.

Ὁ Κωνσταντῖνος ἐκείνη τήν ἐποχή ἔψαχνε προσωπικότητες πού θά μποροῦσαν νά ἀντιμετωπίσουν τήν αἵρεση τοῦ Ἀρείου. Μιά αἵρεση πού κατέστρεφε τό σχέδιο τῆς θείας Οἰκονομίας γιά τή σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου, καθώς ὑποστήριζε ὅτι ὁ Χριστός δέν εἶναι Θεός. Πατριάρχης τότε ἦταν ὁ Μητροφάνης, ἕνα σεβάσμιο πρόσωπο πού ἔχαιρε ἀπεριόριστης ἐκτιμήσεως, καθώς ἦταν 117 ἐτῶν μέ πλούσια θεολογική παιδεία. Ἐξαιτίας τοῦ προκεχωρημένου τῆς ἡλικίας του, δέν μπορεῖ νά παραστεῖ στήν Α’ Οἰκουμενική Σύνοδο, καί ὑποδεικνύει τόν, πρεσβύτερο ἀκόμη, Ἀλέξανδρο, 83 ἐτῶν τότε, νά παραστεῖ στίς ἐργασίες τῆς Συνόδου γιά νά ἀντικρούσει τά ἐπιχειρήματα τοῦ Ἀρείου.

Μποροῦμε νά φανταστοῦμε τόν ἅγιο Ἀλέξανδρο νά συνομιλεῖ καί νά κάνει παρέα μέ τούς ἁγίους Νικόλαο καί Σπυρίδωνα γιά τό πώς θά ἀντικρούσουν καλύτερα τά ἐπιχειρήματα τοῦ αἱρεσιάρχου καί νά ἀποδεικνύουν ὅτι καί ὁ Πατήρ καί ὁ Υἱός καί τό ἅγιο Πνεῦμα εἶναι θεοί, ὄχι τρεῖς θεοί, ἀλλά ἕνας Θεός!

Σήμερα λείπει ἡ ἑνότητα καί ἡ κοινή ἀναφορά στόν Θεό. Ἡ ἀφαίρεση τοῦ Θεοῦ ἀπό τή ζωή μας ἐπιτρέπει στόν διάβολο νά παρεισφρύει καί νά τῆς δημιουργεῖ ἀκαταστασία. Τόσο στή ζωή τοῦ κάθε ἀνθρώπου ξεχωριστά ὅσο καί στή ζωή τοῦ συνόλου. Καί σήμερα, ὅπως καί τότε, ὁ διάβολος βρίσκει ἀνθρώπους, ἐκμεταλλεύεται τά πάθη τους, καί τούς καθιστᾶ ὄργανά του μετατρέποντάς τους σέ καταναλωτικά ζῶα.

Γνωρίζουμε ὅτι αὐτοί πού ὑποβιβάζουν τό πρόσωπο τοῦ Κυρίου εἶναι οἱ χιλιαστές καί ἡ θρησκεία τοῦ Ἰσλάμ, πού ὑποστηρίζει ὅτι ὁ Χριστός εἶναι μέν πορφήτης, ὄχι ὅμως καί Θεός γιά νά Τόν πιστέψουμε καί νά Τόν προσκυνήσουμε.

Καί σήμερα ὅμως ὑπάρχει ἕνας ἰδιότυπος ρατσισμός ἐναντίον τῶν χριστιανῶν, καθώς ὑπάρχουν δημόσιοι λειτουργοί πού ἐνῶ δέν πιστεύουν στόν Θεό δέν ἀνέχονται καί στούς ἄλλους νά τό κάνουν. Ἔγινε γνωστό τό περιστατικό μιᾶς ἀθέου ὑπαλλήλου πού τράβηξε γιά νά ξηλώσει ἀπό τόν λαιμό μιᾶς πιστῆς συναδέλφους της τόν σταυρό της λέγοντάς της : «Πιστεύεις ὅτι θά σέ σώσει αὐτό πού φορᾶς!». τί θέλουν νά ἐπιτύχουν αὐτοί οἱ ἄνθρωποι πού δέν ἀναγνωρίζουν τήν ἐλευθερία στόν ἄλλο νά αὐτοπροσδιορίζεται θρησκευτικά; Τό πρόβλημά τους εἶναι ὁ Χριστός καί ἡ Ἐκκλησία Του; Αὐτοί τούς φταῖνε καί ὄχι ὅλοι οἱ ὑπόλοιποι γιά τό κατάντημα αὐτοῦ τοῦ τόπου;

Ἡ Ἐκκλησία συμπαραστάθηκε στόν πονεμένο καί κατατρεγμένο λαό καί θά ᾽πρεπε νά ντρέπονται ὅσοι βάλλουν ἐναντίον της. Γιατί δέν εἶναι μόνο ἡ πνευματική τροφός τοῦ γένους ἀλλά καί αὐτή πού τόν συντηρεῖ ὑλικά, καθώς μετά τό κράτος εἶναι ὁ μεγαλύτερος ἐργοδότης, ἀλλά καί αὐτή πού πληρώνει τούς περισσότερους φόρους στό κράτος.

Δέν σταματᾶ ὁ διάβολος νά ψάχνει ἀνθρώπους πού θά κάνουν τή δουλειά του. Ἐμεῖς ὅμως ἔχουμε πρότυπο καί παράδειγμα για νά στηριχθοῦμε: τόν ἅγιο Ἀλέξανδρο. Αὐτόν πού ἀγάπησε πολύ τόν ἄνθρωπο, τήν ὁρατή εἰκόνα τοῦ Θεοῦ, στόν ὁποῖο πρέπει ἡ δόξα στούς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν».

Πρίν ἀπό τήν ἀπόλυση καί τό «Δι᾽ εὐχῶν» ὁ Σεβ. Ποιμενάρχης μας κ. Συμεών εὐχαρίστησε γιά μιά ἀκόμη φορά τούς ἀδελφούς του Ἱεράρχες, τόν Σεβ. Μητροπολίτη Ἰωαννίνων κ. Μάξιμο, ὁ ὁποῖος προέστη τῆς θείας Λειτουργίας καί κήρυξε τόν θεῖο λόγο, τόν Σεβ. Μητροπολίτη Καρπενησίου κ. Γεώργιο, ὁ ὁποῖος χθές βράδυ προέστη τοῦ Πανηγυρικοῦ Ἀρχιερατικοῦ Ἑσπερινοῦ καί τόν Σεβ. Μητροπολίτη τῆς Ἱεραποστολικῆς Κατάγκα κ. Μελέτιο, ὁ ὁποῖος αὔριο κιόλας θά ἀναχωρήσει γιά τά βάθη τῆς Ἀφρικῆς. Ἐπίσης εὐχαρίστησε τήν μπάντα τοῦ Πολεμικοῦ Ναυτικοῦ καί τούς δύο Ραδιοφωνικούς Σταθμούς, τόσο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ὅσο καί τήν «Πειραϊκή Ἐκκλησία», γιατί ἀνταποκρίνονται κάθε χρόνο στό κάλεσμα καί ἀναμεταδίδουν τίς ἀκολουθίες, ὥστε νά συμμετέχουν σε αὐτές ἀκόμη καί ὅσοι γιά διαφόρους λόγους δέν μποροῦν νά εἶναι παρόντες.

Ο Σεβ. Μητροπολίτης Ἰωαννίνων ἀντευχήθηκε στόν Σεβ. Ποιμενάρχη μας νά ἔχει χρόνια πολλά καί εὐλογημένα καί νά κατευθύνει τό ποίμνιο πού τοῦ ἐμπιστεύθηκε ὁ Θεός σέ «λιμένας σωτηρίας».

Οἱ ἑορταστικές λατρευτικές ἐκδηλώσεις γιά τή μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἀλεξάνδρου, Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, θά ὁλοκληρωθοῦν τήν κυριώνυμη ἡμέρα τῆς ἑορτῆς, τό ἀπόγευμα θά τελεσθεῖ ὁ μεθέορτος Ἑσπερινός καί Παράκληση ὑπό τοῦ ἱερατικῶς προϊσταμένου Πανοσ. Ἀρχιμ. Γεωργίου Ρουσάκη.

Tagged: