Φυλλάδιο «Προς τον Λαόν» για την αποτέφρωση των νεκρών συντάσσει η Εκκλησία στο οποίο θα υπενθυμίζει την θέση της Εκκλησίας ότι «η αποτέφρωση του σώματος δεν είναι σύμφωνη προς την πράξη και την παράδοση της Εκκλησίας για θεολογικούς, κανονικούς και ανθρωπολογικού λόγους».

Το θέμα της αποτέφρωσης και η στάση που πρέπει να τηρήσει η Εκκλησία απέναντι στην καύση των νεκρών αίτημα που ικανοποιήθηκε και στην Ελλάδα, μετά την κατασκευή και την έναρξη λειτουργίας του αποτεφωτηρίου στη Ριτσώνα, απασχόλησε την Διαρκή Ιερά Σύνοδο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Αρχιεπίσκοπος και οι 12 συνοδικοί μητροπολίτες συζήτησαν τις τελευταίες εξελίξεις, αλλά και την απόφαση των κληρικών της Μητρόπολης Θηβών, δίπλα στη Ριτσώνα, να δημοσιοποιήσουν και να τονίσουν ότι δεν θα ψάλλουν τη νεκρώσιμη ακολουθία σε όσους επιθυμούν να καεί η σορός τους.

Στο φυλλάδιο η Ιερά Σύνοδος θα υπενθυμίσει, μεταξύ άλλων, ότι η Εκκλησία δεν δέχεται για τα μέλη της την αποτέφρωση του σώματος τους. Το 2014 με εγκύκλιό της η Ιερά Σύνοδος είχε κάνει την πρώτη παρέμβαση για το ζήτημα της αποτέφρωσης.

Τι έγραφε η εγκύκλιος της Εκκλησίας για την αποτέφρωση

Η Εκκλησία της Ελλάδος έχει ως θέση της ότι η αποτέφρωση του σώματος δεν είναι σύμφωνη προς την πράξη και παράδοση της Εκκλησίας για θεολογικούς, κανονικούς και ανθρωπολογικούς λόγους.

Στην εγκύκλιο του 2014 η Εκκλησία είχε θέσει και αυστηρές ποινές για όσους επιλέξουν την καύση αντί της ταφής. Στο τότε έγγραφο η Ιερά Σύνοδος έγραφε ότι σέβεται τις θρησκευτικές πεποιθήσεις ανθρώπων διαφορετικής θρησκείας, όπου η καύση των νεκρών σωμάτων είναι οργανικό κομμάτι της κοσμοθεωρίας τους, ωστόσο για όσους χριστιανούς ορθόδοξους αποδεδειγμένα και οικειοθελώς δηλώσουν την επιθυμία τους να καούν μετά θάνατο αντί να ταφούν, τότε δηλώνουν την αυτονόμησή τους και ως εκ τούτου για αυτούς δεν τελείται νεκρώσιμη Ακολουθία και Μνημόσυνο.

Διαβάστε την Εγκύκλιο του 2014

«Περί των κανονικών συνεπειών της καύσεως νεκρών»
(29/10/2014).

Πρωτ. 5055
Αριθμ. Διεκπ. 2415

Αθήνησι 29η Οκτωβρίου 2014

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 2 9 5 9

Προς
Τους Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτας
της Εκκλησίας της Ελλάδος
Εις τας Έδρας των

Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, με αφορμή το νέο νομοθετικό καθεστώς για την αποτέφρωση νεκρών, σύμφωνα με τα άρθρα 48 και 49 του Νόμου 4277/2014 «Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής και άλλες διατάξεις» (Φ.Ε.Κ. 156/1-8-2014, τ. Α΄), κατά την Συνεδρία Αυτής της 14ης μηνός Οκτωβρίου ε.ε., επελήφθη και του ζητήματος τούτου και απεφάσισε να σας ενημερώσει περί των κανονικών συνεπειών από την αποτέφρωση του σώματος.

Με τα άρθρα 48 και 49 του Νόμου 4277/2014 ο νομοθέτης δεν λαμβάνει υπ’ όψιν τις θρησκευτικές πεποιθήσεις του νεκρού. Εάν ο θανών δεν είχε εκφρασθεί εν ζωή περί της μετά θάνατον επιθυμίας ταφής ή αποτεφρώσεως του σώματός του, η αποτέφρωση δύναται να λάβει χώρα με μόνη τη δήλωση του/της συζύγου ή «συντρόφου», μετά του/της οποίου/ας έχει συνάψει «σύμφωνο συμβίωσης», ή τη δήλωση των συγγενών πρώτου ή δευτέρου βαθμού.

Τούτο, κύημα του συγχρόνου μηδενιστικού τρόπου ζωής και της τάσεως προς αποθρησκευτικοποίηση κάθε πτυχής και εκφάνσεως της ζωής του ανθρώπου, αποτελεί εκ προοιμίου καταστρατήγηση των θρησκευτικών πεποιθήσεων του κεκοιμημένου μέλους της Εκκλησίας, έλλειψη σεβασμού και φροντίδος προς το ανθρώπινο σώμα.

Η Εκκλησία δεν δέχεται για τα μέλη Της την αποτέφρωση του σώματος, διότι τούτο είναι ναός του Αγίου Πνεύματος (Α΄ Κορ. 6, 19), στοιχείο της υποστάσεως του κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν Θεού πλασθέντος ανθρώπου (Γεν. 1, 24), και περιβάλλει αυτό με σεβασμό και τιμή ως έκφραση αγάπης προς το κεκοιμημένο μέλος Της και ως εκδήλωση πίστεως στην κοινή πάντων ανάσταση.

Κατόπιν τούτου, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος απεφάσισε να ενημερώσει, στο πλαίσιο της αγρύπνου ποιμαντικής φροντίδος Της, το ευσεβές Αυτής πλήρωμα, κληρικούς και λαικούς, για τις ακόλουθες κανονικές συνέπειες της αποτεφρώσεως του σώματος:

-Η αποτέφρωση του σώματος δεν είναι σύμφωνη προς την πράξη και παράδοση της Εκκλησίας για θεολογικούς, κανονικούς και ανθρωπολογικούς λόγους.

-Προς αποφυγήν οιασδήποτε θεολογικής, κανονικής και ανθρωπολογικής εκτροπής, απαραίτητος είναι ο σεβασμός των θρησκευτικών πεποιθήσεων και η διακρίβωση της οικείας βουλήσεως του κεκοιμημένου και όχι η βούληση ή η δήλωση των οικείων του.

-Εκείνος ο οποίος αποδεδειγμένως οικειοθελώς εδήλωσε την επιθυμία περί καύσεως του σώματός του, δηλώνει την αυτονόμησή του και ως εκ τούτου δεν τελείται Νεκρώσιμος Ακολουθία και Ιερό Μνημόσυνο υπέρ αυτού.

Παρά ταύτα, επαφίεται στην ποιμαντική σύνεση και την διακριτική ευχέρεια του οικείου Μητροπολίτου η τέλεση απλώς Τρισαγίου.
Επί δε τούτοις, κατασπαζόμενοι την υμετέραν Σεβασμιότητα εν Κυρίω, διατελούμεν μετ’ αγάπης.

† Ο Αθηνών Ι Ε Ρ Ω Ν Υ Μ Ο Σ, Πρόεδρος
† Ο Σταγών και Μετεώρων Σεραφείμ
† Ο Περιστερίου Χρυσόστομος
† Ο Κεφαλληνίας Σπυρίδων
† Ο Καλαβρύτων και Αιγιαλείας Αμβρόσιος
† Ο Τρίκκης και Σταγών Αλέξιος
† Ο Καρπενησίου Νικόλαος
† Ο Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου Ιερόθεος
† Ο Γουμενίσσης, Αξιουπόλεως και Πολυκάστρου Δημήτριος
† Ο Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας Παντελεήμων
† Ο Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου Δαμασκηνός
† Ο Δρυινουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης Ανδρέας
† Ο Ξάνθης και Περιθεωρίου Παντελεήμων

Ο Αρχιγραμματεύς

† Ο Μεθώνης Κλήμης

Tagged: