ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Σεϊδανάγιας Λουκάς: Δεν γνωρίζω να υπάρχει σκέψη για Έλληνες Ιεράρχες στην Αντιόχεια

«Οι χριστιανοί είμαστε η ρίζα της Συρίας και δεν σκοπεύουμε να εγκαταλείψουμε την περιοχή. Όποιος δεν έχει πατρίδα, δεν έχει ζωή» ήταν οι τελευταίες κουβέντες του Επισκόπου Σεϊδανάγιας κ. Λουκά στην αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στο περιοδικό ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ.ΙΝΦΟ.

Ο κ. Λουκάς, ιεράρχης του Πατριαρχείου Αντιοχείας που βρέθηκε στην Ελλάδα για λίγες ημέρες, μίλησε στο περιοδικό μας για το Πατριαρχείο Αντιοχείας, τον Μητροπολίτη Χαλεπίου, το Ισλαμικό Κράτος, τις διώξεις των Χριστιανών, το Κατάρ και την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο.

Σεβασμιώτατε, καλώς ορίσατε στην Ελλάδα και ευχαριστούμε πολύ που δεχθήκατε να μιλήσετε στο περιοδικό μας. Να ξεκινήσουμε την συζήτησή μας με ένα θέμα που πονάει το Πατριαρχείο Αντιοχείας, αυτό της απαγωγής του Μητροπολίτη Χαλεπίου κ. Παύλου. Που βρίσκεται η κατάσταση;

Δεν έχουμε καμία ενημέρωση. Δεν γνωρίζουμε τίποτα. Ευχόμαστε να είναι καλά.

Γίνονται κάποιες ενέργειες από το Πατριαρχείο; Υπάρχουν κάποιες εκτιμήσεις για το που μπορεί να βρίσκονται ή αν βρίσκονται ακόμα στη ζωή;

Ο Πατριάρχης έκανε ότι μπορούσε. Ζήτησε την βοήθεια και πολλών Αρχηγών Κρατών, αλλά κανείς δεν έδωσε κάποια σαφή απάντηση. Δεν γνωρίζουμε κάτι για την ζωή τους.

Δεδομένου ότι η Μητρόπολη Χαλεπίου είναι ιστορική και συμπληρώνονται 4 χρόνια από την απαγωγή του Μητροπολίτη Παύλου, υπάρχουν σκέψεις από την Σύνοδο του Πατριαρχείου για πλήρωση του κενού;

Μέχρι να έχουμε κάποιο νέο για την τύχη του Μητροπολίτη Παύλου, δεν υπάρχει καμία τέτοια σκέψη. Μέχρι να μάθουμε κάτι σίγουρο, δεν μπορούμε να συζητάμε για κάτι. Προς το παρόν η Μητρόπολη Χαλεπίου διοικείται από τον Πατριαρχικό Επίτροπο τον Αρχιμανδρίτη Μωυσή.

Η εμπόλεμη κατάσταση στην περιοχή πως είναι αυτή την στιγμή; Υπάρχουν ακόμα περιοχές που έχει υπό την κατοχή του το Ισλαμικό Κράτος;

Αυτή την στιγμή τα πράγματα είναι καλά και η κατάσταση βελτιώνεται σταδιακά. Η μεγάλη πλειοψηφία των πόλεων έχουν περάσει στα χέρια των κυβερνητικών. Οι Ισλαμιστές κατέχουν μόνο ένα μικρό τμήμα των εδαφών στα σύνορα.

Οι διώξεις των χριστιανών υφίστανται στην περιοχή;

Όχι. Υπάρχει αρμονική συνύπαρξη των χριστιανών και των μουσουλμάνων. Αν εμείς οι χριστιανοί φύγουμε από την περιοχή, θα φύγουν και οι Μουσουλμάνοι. Οι Χριστιανοί είναι οι ρίζες της χώρας και οι ίδιοι οι Μουσουλμάνοι επιθυμούν την παραμονή των Χριστιανών στην περιοχή.

Ο Μητροπολίτης Λουκάς με τον συντάκτη του Ορθοδοξια Info Σπύρο Παπαγεωργίου στον Ι.Ν. Αγιων Ακινδύνων Δήμου Αγιων Αναργύρων όπου παραχωρήθηκε η συνέντευξη

Σεβασμιώτατε πώς είναι οι σχέσεις του Πατριαρχείου Αντιοχείας με την Εκκλησία της Ελλάδας;

Οι σχέσεις είναι οι πολύ καλές. Υπάρχει πολύ καλή επικοινωνία μεταξύ των δύο Εκκλησιών.

Έχετε κάποιου είδους στήριξη από την Ελλάδα; Ανθρωπιστική ή οικονομική;

Δεν υπάρχει ανθρωπιστική βοήθεια ούτε από την Εκκλησία, ούτε από το Κράτος. Μόνο σε επίπεδο συνομιλιών.

Η υγεία του Πατριάρχη Ιωάννη πως είναι; Έχει αποκατασταθεί το πρόβλημα καθώς είδαμε ότι δεν συμμετείχε για ένα διάστημα στην Θ. Λειτουργία.

Σιγά σιγά αρχίζει και επανέρχεται. Έκανε αφαίρεση γλαυκώματος και τώρα είναι καλά. Μάλιστα την Κυριακή της Πεντηκοστής και των Αγίων Πάντων λειτούργησε.

Πέρυσι το Σεπτέμβριο ο Πατριάρχης κ. Ιωάννης συμμετείχε στο Συμβούλιο Ορθοδόξων Εκκλησιών της Μέσης Ανατολής κι εκεί συναντήθηκε με τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεόφιλο. Πως είναι αυτή την στιγμή οι σχέσεις των δύο Εκκλησιών;

Κοιτάξτε, υπάρχει το πρόβλημα με το Κατάρ. Τα Ιεροσόλυμα λένε ότι είναι δικό τους, εμείς λέμε ότι μας ανήκει. Υπήρχε αρχικά μια συμφωνία να παραμείνει ο Επίσκοπος (Μακάριος), αλλά όχι με τον τίτλο του Κατάρ. Το θέμα ξεκίνησε όταν ήταν εκεί Μητροπολίτης Κουβέιτ και Βαγδάτης ο μακαριστός Κωνσταντίνος, του οποίου ήμουν Πρωτοσύγκελος. Επειδή είχαν από ιερέα στο Κατάρ, εκείνος τότε ζήτησε από το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, επειδή είχαν ελληνική ιθαγένεια και διαβατήριο. Από εκεί ξεκίνησε όλο το πρόβλημα. Ο ιερέας που πήγε να βοηθήσει, ήταν ο νυν Πατριάρχης Ιεροσολύμων Θεόφιλος. Ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Διόδωρος πήρε ένα οικόπεδο για να κτίσει μια εκκλησία, χωρίς την άδεια του Πατριάρχη Αντιοχείας Ιγνατίου. Και στην συνέχεια έκανε και την θεμελίωση ναού.

Σε αυτό πως αντέδρασε ο Πατριάρχης Ιγνάτιος;

Δεν αντέδρασε. Δεν ήθελε να ασχοληθεί.

Το πρόβλημα όμως παραμένει. Αυτή την στιγμή ο νυν Μητροπολίτης Βαγδάτης κ. Γαττάς λειτουργεί στο Κατάρ;

Όχι δεν λειτουργεί.

Συνεπώς πόσο καλές είναι οι σχέσεις που έχουν οι δύο Εκκλησίες;

Δεν υπάρχει Kοινωνία από πλευράς μας με το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων.

Σεβασμιώτατε, πολλοί λένε πως έτσι όπως είναι τα πράγματα στη Μέση Ανατολή, με τον πόλεμο, με τον φόβο του Ισλαμικού Κράτους και την τρομοκρατία, ίσως είναι πολυτέλεια για τις δύο Εκκλησίες να υπάρχει ακοινωνησία. Δεν υπάρχει σταθερότητα στην περιοχή και αντί οι Χριστιανοί να είναι ενωμένοι, να υπάρχει αυτή η διάσταση;

Ο Χριστιανισμός δεν εξαρτάται από την σχέση μεταξύ των δύο Προκαθημένων. Ο Χριστιανισμός υπάρχει και θα υπάρχει.

Το Πατριαρχείο Αντιοχείας πέρυσι δεν έλαβε μέρος στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο στην Κρήτη. Ποια η θέση του Πατριαρχείου για την Σύνοδο;

Το Πατριαρχείο Αντιοχείας δεν συμμετείχε στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο καθώς υπήρχε μια σειρά από θέματα που εκκρεμούσαν για συζήτηση προκειμένου να επικυρώσει την συμμετοχή της. Και δεν συμμετείχε μαζί και η Ρωσία, η Γεωργία και η Βουλγαρία.

Το Πατριαρχείο Αντιοχείας αναγνωρίζει την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο;

Όσοι δεν συμμετείχαν δεν μπορούν να αναγνωρίσουν την Σύνοδο.

Σεβασμιώτατε προηγουμένως αναφερθήκαμε στον μακαριστό Μητροπολίτης Βαγδάτης Κωνσταντίνο ο οποίος ήταν ο τελευταίος Έλληνας Ιεράρχης του Πατριαρχείου Αντιοχείας. Γνωρίζετε αν υπάρχει πρόθεση να μπουν Έλληνες Ιεράρχες στο Πατριαρχείο;

Δεν γνωρίζω αν υπάρχει τέτοια σκέψη. Αλλά να ξέρετε ότι ο μακαριστός Κωνσταντίνος δεν ήταν Έλληνας ήταν Σύριος. Γεννήθηκε στην Δαμασκό και στην συνέχεια έλαβε την ελληνική υπηκοότητα. Είναι κάτι που πολλοί δεν το γνωρίζουν. Η ταφή του έγινε στην Ελλάδα καθώς δεν επέτρεπαν τότε οι καταστάσεις να γίνει στην γενέτειρά του. Πάντως όλοι αισθανόμαστε Έλληνες.

Το 2011 η Σύνοδος του Πατριαρχείου Αντιοχείας εξέλεξε 12 βοηθούς επισκόπους, νέους σε ηλικία. Με ποιο σκεπτικό έγινε μια τέτοια κίνηση; Μήπως για να υπάρχει έτοιμη η διάδοχη κατάσταση στις Μητροπόλεις;

Νομίζω πως αυτό ήταν το σκεπτικό του Πατριάρχη Ιγνατίου. Κάθε Μητροπολίτης πρέπει να έχει έναν βοηθό Επίσκοπο τουλάχιστον, ιδιαίτερα αυτοί που είναι μεγάλοι σε ηλικία. Να είναι δίπλα τους, να διακονούν και όταν έλθει η ώρα να τους διαδεχτούν. Νομίζω ότι έτσι είναι καλύτερα.

Κλείνοντας την συζήτηση Σεβασμιώτατε, δεν ξέρω αν θα θέλατε κάτι να προσθέσετε.

Οι χριστιανοί πιστεύουμε ότι η Συρία είναι δική μας. Είμαστε η ρίζα της Συρίας και θα υπερασπιστούμε την πατρίδα μας με κάθε τρόπο. Δεν σκεφτόμαστε να εγκαταλείψουμε ποτέ την Συρία. Είμαστε ευχαριστημένοι με την κατάσταση εκεί, ας είναι και δύσκολη, αλλά δεν θέλουμε να φύγουμε. Η κυβέρνηση και ο λαός της Συρίας σέβεται και αγαπά την Εκκλησία. Όποιος δεν έχει πατρίδα, δεν έχει ζωή.

*ευχαριστούμε τον π. Αντώνιο Μαλουφ για την βοήθεια του στην μετάφραση 
Tagged: