Ο Αρχιεπίσκοπος Αχρίδος και Μητροπολίτης Σκοπίων κ. Ιωάννης (Βρανισκόφσκι) αναγορεύθηκε επίτιμος διδάκτoρας του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών για το πλούσιο ακαδημαϊκό του έργο, αλλά και για την θυσία του για την ενότητα της Εκκλησίας.

Η ανακήρυξη του Επίτιμου Διδάκτορα έλαβε χώρα στην Μεγάλη Αίθουσα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και διεξήχθη στο πλαίσιο των επετειακών εκδηλώσεων για τα 180 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας και προσφοράς από της ιδρύσεως του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Παρέστησαν ο εκπρόσωπος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών κ. Ιερωνύμου, Επίσκοπος Ναζιανζού κ. Θεοδώρητος, ο πρωτοσύγκελος της Αρχιεπισκοπής Αθηνών Συμεών Βολιώτης, Ιεράρχες από την Σερβία, Καθηγητές Πανεπιστημίου, κληρικοί, σπουδαστές.

Η τελετή ξεκίνησε με την προσφώνηση από τον Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Καθηγητή Μελέτιο-Αθανάσιο Δημόπουλο, ο οποίος αναφέρθηκε σε βιογραφικά στοιχεία του τιμωμένου Αρχιεπισκόπου Αχρίδος.

Εν συνεχεία ακολούθησε η παρουσίαση του έργου και της προσωπικότητας του τιμωμένου από τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Αβύδου Κύριλλο, καθηγητή του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας. Αναφέρθηκε επίσης και στο μεγάλο χρονικό διάστημα δίωξης και φυλάκισής του από το κυβέρνηση των Σκοπίων και την Σχισματική Μακεδονική Εκκλησία. Τόνισε ότι θερμότατες ευχαριστίες ανήκουν στον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο Β’, αλλά και στους Μητροπολίτες Μεσογαίας κ. Νικόλαο, Γλυφάδας κ. Παύλο και Πειραιώς κ. Σεραφείμ που διευκόλυναν την παραμονή του Αρχιεπισκόπου κ. Ιωάννη στην Ελλάδα.

Ανέφερε πως “ο Αρχιεπίσκοπος Ιωάννης αποτελεί ένας διακεκριμένος Ιεράρχης της Σερβικής Εκκλησίας  ο οποίος διακρίθηκε για την προσφορά του και την αξιοθαύμαστη ακαδημαϊκή του παιδεία και παραγωγή σε περιόδους αντίξοες , αλλά κυρίως η ζωή του και το έργο του τον ανέδειξαν σε ένα αληθινό απόστολο της ενότητας, σε ένα μάρτυρα της αλήθειας και αμύντορα της Εκκλησίας που προσβάλλει το σχίσμα”.

Κατά την τελετή, ο Αρχιεπίσκοπος Ιωάννης αναφέρθηκε στα 4 χρόνια συνύπαρξής του με την σχισματική Εκκλησία των Σκοπίων λέγοντας χαρακτηριστικά πως “ήταν τα πιο δύσκολα χρόνια της ζωής μου, και ταπεινά ομολογούμε ότι τα αισθανόμαστε πιο δύσκολα και από τα 5 χρόνια που περάσαμε στην φυλακή. Αλλά από την άλλη, αποδείχθηκαν αρκετά για να ετοιμαστεί η προσέγγιση προς την ενότητα ενός μεγάλου μέρους κλήρου και λαού που μέχρι εκείνη την στιγμή βρισκόταν σε σχίσμα”.

Ο κ. Ιωάννης τόνισε πως “Μετά την ένταξή μας στην Ορθόδοξη Εκκλησίας της Σερβίας, υπό τον τίτλο της Ορθοδόξου Αρχιεπισκοπής Αχρίδος, άρχισαν οι διώξεις μας από την κυβέρνηση των Σκοπίων, με δικαστικές υποθέσεις, φυλακίσεις και ταλαιπωρίες κάθε είδους. Η μάχη για την ενότητα της Εκκλησίας, συνειδητά ή λιγότερο συνειδητά, οπωσδήποτε και πάντοτε με αναγνωρισμένη την βούληση του Θεού, έγινε το δικό μας έργο ζωής. Η εχθρότητα των πολιτικών αρχών της ΠΓΔΜ έναντι στο πρόσωπό μας ήταν τόσο μεγάλη που προέκυπταν δικαστικές υποθέσεις πριν ακόμα τελειώσουν οι προηγούμενες κατηγορίες, ενώ υπήρχαν σοβαρές ενδείξεις ότι σκοπεύουν να μας καταδικάσουν ισόβια. Σε μια τέτοια δίκη ισχυριστήκαμε ότι ακόμα και να μας καταδικάσουν ισόβια, το δικό μας έργο ζωής είναι ήδη ολοκληρωμένο. Η ενότητα είναι πια πραγματοποιημένη.Καμία πίεση δεν θα μπορέσει να την ταράξει. Αντίθετα πιστεύουμε ότι αυτή η ενότητα θα ελκύσει και τους υπόλοιπους που βρίσκονται στο σχίσμα να προσφέρουν στην ενότητα με την Εκκλησία. Η Εκκλησία μπορεί να διασφαλίσει την ενότητά της μόνο με το συνοδικό σύστημα διοίκησης”.

Κατόπιν πραγματοποίησε ομιλία με θέμα «Προς την καινούργια, Αγία και Μεγάλη Σύνοδο». Αναφέρθηκε στην απουσία των τεσσάρων Εκκλησιών από την Σύνοδο της Κρήτης το 2016, λέγοντας πως “προκαλεί θλίψη η απουσία των τεσσάρων Εκκλησιών που ακύρωσαν τη συμμετοχή τους. Αυτό που μένει ως πίκρα και ως προσβολή όχι μόνο προς τον διοργανωτή το Οικουμενικό Πατριαρχείο αλλά και τους συμμετέχοντες της Συνόδου είναι που την τελευταία στιγμή μόνο μια εβδομάδα πριν την Σύνοδο, ανακάλεσαν την συμμετοχή τους, παρόλο που είχαν εντελώς συμφωνήσει και περί της ημερομηνίας συγκαλέσεως της Συνόδου αλλά και της ημερήσιας διάταξης. Είναι βέβαιο πως όλες αυτές οι Εκκλησίες συμμετείχαν στις προσυνοδικές επιτροπές”. ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΟΜΙΛΙΑ ΕΔΩ.

H τελετή έκλεισε με το μουσικό μέρος από την Βυζαντινή Χορωδία των ιερέων της Μητροπόλεως Πειραιώς “Αίνος ιερατικός” που απέδωσε αναστάσιμους ύμνους.

Tagged: