ORTHODOXIA.INFO | Αθήνα – Σοφία Καρεκλά Η θέση της γυναίκας στην κοινωνία και την Εκκλησία, με βάση τη Βίβλο, βρίσκεται στο επίκεντρο του διεθνούς επιστημονικού συνεδρίου που διοργανώνει η Ελληνική Βιβλική Εταιρία (ΕΒΕ).

Με τίτλο “Η γυναίκα στη Βίβλο”, το συνέδριο της ΕΒΕ προσεγγίζει πολύπλευρα ζητήματα που αφορούν διαχρονικά τη γυναίκα καθώς και το πώς διαμορφώνεται ανά τους αιώνες η θέση της στην κοινωνία και την Εκκλησία. Το συνέδριο ξεκίνησε σήμερα το απόγευμα σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας και θα ολοκληρώσει τις εργασίες του αύριο το μεσημέρι.

Στον χαιρετισμό του, ο Γενικός Διευθυντής της Ελληνικής Βιβλικής Εταιρίας, Μιχαήλ Χατζηγιάννης, επισήμανε ότι “το συνέδριο αυτό αποτελεί μια τιμή αυτονόητη αλλά και εξάπαντος οφειλόμενη, αφού για πολλούς καιρούς και σε πολλούς τόπους παρατηρήθηκαν, και δυστυχώς παρατηρούνται ακόμη και τώρα, θεάσεις λίαν τοξικές και απάνθρωπες προς το πρόσωπο, τον ρόλο και την ιστορική παρουσία της γυναίκας. Υπεύθυνοι για κάποιες από αυτές τις θεάσεις θεωρήθηκαν κάποτε στίχοι από τη Βίβλο, ενίοτε δε για τους αδαείς και σύνολη η Βίβλος”.

Ο κ. Χατζηγιάννης υπογράμμισε ότι “η Βίβλος συνιστά ένα αληθινό θησαυροφυλάκιο ωφέλιμων διδαχών και γνήσιων προτύπων καθώς παρουσιάζει απλές, καθημερινές γυναίκες που με τη Θεία Χάρη έζησαν και έπραξαν ασυνήθιστα σπουδαία και θαυμαστά”, προσθέτονας ότι “σαν την ιδανική γυναίκα, η Βίβλος είναι μια ζεστή αγκαλιά και ένα ασφαλές λιμάνι για κάθε ταλαιπωρημένη ψυχή”.

Ο αρχιμανδρίτης Χρύσανθος Παπαναστασόπουλος ανέγνωσε το μήνυμα του Αρχιεπισκόπου Αθηνών Ιερωνύμου στο οποίο τονίστηκε ότι “το εργο ενός τέτοιου συνεδρίου μπορεί να γίνει γόνιμο σε μια εποχή που θέτει σε κρίση τις δομές πάνω στις οποιες βασίζεται η κοινωνία μας”.

Ο Γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας, Γεώργιος Καλαντζής, στον σύντομο χαιρετισμό του, δήλωσε ότι “ο ρόλος της γυναίκας είναι καίριος γιατί η γυναίκα είναι η μάνα. Αυτή μας μαθαίνει πώς να περπατήσουμε, πώς να μιλήσουμε. Το ίδιο κάνει και η Εκκλησία που είναι μάνα για εμάς τους Χριστιανούς”.

Εκ μέρους της Καθολικής Εκκλησίας, χαιρετισμό απηύθυνε ο Αρχιεπίσκοπος Καθολικών Αθηνών, Σεβαστιανός Ροσολάτος, ο οποίος μίλησε για την πρόθεση του Θεού να δημιουργήσει τη γυναίκα ως βοηθό του άνδρα. Από την πλευρά της Ευαγγελικής Εκκλησίας, χαιρετισμό απηύθυνε ο Πρόεδρος της Γενικής Συνόδου της Ευαγγελικής Εκκλησίας της Ελλάδος, Γεώργιος Αδάμ, ο οποίος είπε πως “η επαφή μας με τον λόγο του Θεού μας μεταμορφώνει. Η Αγία Γραφή μας ζητά να ξανασκεφτούμε τα πιστεύω μας, τις συνήθειές μας”.

Ο Πρόεδρος του Τμήματος Θεολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Αναπληρωτής Καθηγητής Θωμάς Ιωαννίδης, επισήμανε ότι η Βίβλος κατηγορείται ως σεξιστικά προκατειλημμένη αλλά πρέπει να διερευνηθεί η θέση της γυναίκας στην κοινωνία της εποχής της Βίβλου.

Την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου κήρυξε ο Πρόεδρος της Ελληνικής Βιβλικής Εταιρίας, μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος. Στη σύντομη προσφώνησή του δήλωσε ότι “αν κάποιος τολμήσει να απογυμνώσει την Εκκλησία από οποιοδήποτε περιουσιακό στοιχείο, όσο έχουμε τις γυναίκες έχουμε την πολυτιμότερη περιουσία”. “Το να έχουμε τέτοια συνέδρια διεθνή και οικουμενικά δεν ήταν αυτονόητο πάντα. Έχει κατορθωθεί μέσα από τη δουλειά της Ελληνικής Βιβλικής Εταιρίας. Έχουμε κατορθώσει να αποδείξουμε ότι, με πίστη στη Βίβλο και το Αγιο Πνεύμα, διακονούμε αυτό που λάβαμε ως εντολή από τον Θεό, να μεταφέρουμε τον λόγο Του στους ανθρώπους”, υπογράμμισε ο κ. Ιγνάτιος.

Ο Αναπληρωτής Καθηγητής της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Αθηνών και ψυχίατρος, πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Θερμός, παρουσίασε την κεντρική εισήγηση του συνεδρίου με θέμα “Όλα είναι υπό έλεγχο. Μια απόπειρα ψυχαναλυτικής κατανόησης της γυναίκας ως επικίνδυνου “παράπλευρου προϊόντος”, από τη Βίβλο μέχρι το σήμερα”.

Ο π. Βασίλειος μίλησε για τα στερεότυπα που συνοδεύουν τα δύο φύλα εντός της Εκκλησίας, για τη διαχρονική προσπάθεια να τεθεί η γυναίκα η ως προσωπικότητα υπό έλεγχο, καθώς και για τον μισογυνισμό και τις εκφάνσεις του, όπως οι βιασμοί, η κακοποίηση, η εκπόρνευση, η πορνογραφία κ.α. “Η βιαιότητα δεν έχει ταβάνι. Όσο πιο ανασφαλής νιώθει ο άνδρας απέναντι στη γυναίκα, τόσο πιο μισογύνης γίνεται”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο π. Βασίλειος αναφέρθηκε σε βιβλικά χωρία τα οποία κάνουν λόγο για τις σχέσεις ανδρών και γυναικών αλλά και για την μονόπλευρη επικέντρωση στον άνδρα. “Η σοφιολογική γραμματεία απευθύνεται σε άνδρες, σαν να μην την ενδιαφέρουν τα παθήματα της γυναίκας. Δεν πρόκειται για υποτίμηση ή περιφρόνηση της γυναίκας. Στις προνεοτερικές κοινωνίες η γυναίκα δεν αποτελούσε αυθύπαρκτη οντότητα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι η Βίβλος αντιλαμβάνεται τη γυναίκα ως αναντικατάστατη μεν αλλά ως παράπλευρη οντότητα του κυρίαρχου ανθρώπου, του άνδρα”, εξήγησε ο ομιλητής.

Κάνοντας λόγο για τον μισογυνισμό στην Εκκλησία, ο π. Βασίλειος επισήμανε ότι “πολλοί κληρικοί αποφεύγουν να συνεργάζονται με γυναίκες ή, όταν δεν μπορούν να το αποφύγουν, αναθέτουν σε αυτές εκτελεστικά μόνο καθήκοντα. Ο λόγος είναι ο φόβος. Δυστυχώς ο μισογυνισμός δεν ανήκει στα σημερινά κωλύματα της ιεροσύνης”, συμπληρώνοντας ότι “η εκκλησιαστική ιεραρχία ανατριχιάζει στην ιδέα της συμμετοχής της γυναίκας στη λήψη αποφάσεων”. Κλείνοντας, τόνισε ότι “η πρόταση της Εκκλησίας θα έπρεπε να είναι καμία προσπάθεια ελέγχου ανδρών και γυναικών”.

Στην πρώτη συνεδρία που ακολούθησε την προεδρία είχε ο Ομότιμος Καθηγητής του ΑΠΘ και ιδρυτικό μέλος της ΕΒΕ Μιλτιάδης Κωνσταντίνου. Ο Διευθυντής της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών Βόλου, Δρ. Παντελής Καλαϊτζίδης, μίλησε για τη “θεολογία του “αναμεταξύ” και τη θέση της γυναίκας στην Εκκλησία”. Ο κ. Καλαϊτζίδης τόνισε ότι η παράδοση χωρίς την εσχατολογία ισοδυναμεί με άρνηση της Ιστορίας.

“Γυναίκα και σωματεμπορία” ήταν το θέμα της εισήγησης που ανέπτυξε το μέλος του ΔΣ της Ελληνικής Βιβλικής Εταιρίας, Δρ. Μυρτώ Θεοχάρους. “Η σωματεμπορία συνδυάζει δύο προβλήματα, τη δουλεία και την πορνεία”, εξήγησε η κ. Θεοχάρους η οποία μίλησε για τη στάση της Βίβλου απέναντι στο ζήτημα της πορνείας μέσα από χαρακτηριστικά παραδείγματα. “Η εκπόρνευση της γυναίκας θεωρείται στη Βίβλο ότι ντροπιάζει τους άνδρες”, συμπέρανε η ομιλήτρια. Πρόσθεσε, ακόμη, ότι “μια βαθύτερη κατανόηση των θυμάτων θα μας οδηγήσει σε ριζική αναθεώρηση των στερεοτύπων μας καθώς και καλύτερους νόμους”. Κλείνοντας, επισήμανε ότι η πορνεία αποτελεί συνέπεια της αδυναμίας μας να αγαπήσουμε τον πλησίον μας ως εαυτόν καθώς και ότι η Εκκλησία έχει χρέος να ταχθεί στο πλάι των γυναικών που πέφτουν θύματα σωματεμπορίας.

Ο τελευταίος ομιλητής, Επίκουρος Καθηγητής της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και Νομικός Σύμβουλος της Ελληνικής Βιβλικής Εταιρίας, Πάνος Νικολόπουλος, ανέπτυξε το θέμα “Η απόκτηση παιδιού από μοναχική γυναίκα”. Αφού παρουσίασε τις παραμέτρους της μονογονεϊκής οικογένειας, ο κ. Νικολόπουλος κατέληξε ότι “η Εκκλησία καλείται να διαχειριστεί ποιμαντικά το ζήτημα της απόκτησης παιδιού από μονογονεϊκή οικογένεια αλλά και από άτομα του ίδιου φύλου και αυτό δεν μπορεί να γίνει χωρίς να έχει ως βάση της τη Βίβλο”.

Η Σοφία Καρεκλά έχει σπουδάσει δημοσιογραφία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Είναι υποψήφια διδάκτωρ στο Τμήμα Δημοσιογραφίας & ΜΜΕ του ΑΠΘ. Εργάζεται σε τηλεοπτικά κι έντυπα Μέσα, από το 2006.

Ετικέτες: