Την Κυριακή 24η τ.μ. Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κορωνείας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Ορθρο και προεξήρχε της Θ. Λειτουργίας στον Ι. Ναό Αγ. Νικολάου Καλλιθέας πλαισιωμένος από τους ιερείς του Ναού.
Με την ευκαιρία της εορτής του Γενεθλίου του Προδρόμου πήρε αφορμή από τον Βαπτιστή και ανέφερε ότι για τον Ιωάννη Πρόδρομο και Βαπτιστή ο Χριστός είπε ότι ” ουκ εγείρεται εν γεννητοίς γυναικών μείζων Ιωάννου του Βαπτιστού “. Γι’αυτό και η Εκκλησία τον τιμά ιδιαιτέρως και αφιερώνει σ’αυτόν αρκετές ημέρες του χρόνου και του εορτολογίου της. Και σήμερα εορτάζουμε το Γενέθλιον του Προδρόμου.
Μας δίδεται η ευκαιρία να υπογραμμίσουμε δύο χαρακτηριστικά της μεγάλης αυτής προσωπικότητας.
1. Ανιδιοτέλεια. Όταν τον ερωτούν αν είναι αυτός ο Μεσσίας, εκείνος απαντά : εγώ “ουκ ειμί ικανός κύψας λύσαι τον ιμάντα των υποδημάτων αυτού ” ( Μάρκ. α, 7 ). Και όταν οι μαθηταί του τον αφήνουν και ακολουθούν τον Χριστό, εκείνος λέει χωρίς να πικραίνεται ” Εκείνον δει αυξάνειν εμέ δε ελαττούσθαι ” (Ιωάν. γ, 30 ).
Πόσο λείπει η ανιδιοτέλεια σήμερα ! Οπως λέει ο Απ. Παύλος ” οι πάντες τα εαυτών ζητούσι ” (Φίλιπ. β, 21 ). Πολλοί δυστυχώς είναι έτοιμοι για το συμφέρον τους να πατήσουν και επί πτωμάτων. Και γίνεται ” Hommo homini lupus ” ( άνθρωπος για τον άνθρωπο λύκος ! ). Και μεταβάλλεται ο κόσμος σε ζούγκλα. Όμως Χριστιανός ιδιοτελής είναι αντίφαση. Ανατρέπει όσα λέμε ότι πιστεύουμε.
2 . Απροσωποληψία . Δηλ.δεν ξεχώριζε τους ανθρώπους ανάλογα με την θέση,το αξίωμα ή την οικονομική τους επιφάνεια, αλλά ανάλογα με την πνευματική τους κατάσταση. Ελέγχει τους ανθρώπους του λαού. Δεν είναι δημαγωγός. Δεν τους χαϊδεύει τα αυτιά. “Ποιήσατε καρπούς αξίους της μετανοίας ” (Λουκ. γ, 8 ) τους λέει. Αλλά πολύ σκληρότερα ελέγχει τους αξιωματούχους. Τους γραμματείς και Φαρισσαίους : “όφεις, γενήματα εχιδνών “( Ματθ. κγ, 33 ),τους αποκαλεί. Ελέγχει και αυτόν τον ηγεμόνα Ηρώδη απευθύνοντάς του το καυστικό ” ουκ έξεστί σοι έχειν την γυναίκα του αδελφού σου “. Έλεγχος που του στοίχισε την ζωή.
Και αυτή η αρετή λείπει σήμερα. Οι άνθρωποι, πολλές φορές,είναι “τοις ασθενέςι λέοντες και τοις κρατούσι κύνες” ( Γρηγόριος Θεολόγος ). Απροσωποληψία, βεβαίως, δεν σημαίνει να μη αποδίδουμε τον σεβασμό εκεί που πρέπει. Αλλά σημαίνει να μη περιφρονούμε κανένα. Όλοι έχουν αξία ως “κατ εικόνα ” Θεού πλασμένοι. Όλοι έχουν αξία ως δημιουργήματα του Θεού. Η αξία του ανθρώπου δηλ.είναι αντικειμενική. Όμως δεν έχουν όλοι αξιοπρέπεια. Αυτή είναι υποκειμενική. Όταν η ζωή μας δεν ανταποκρίνεται στην αξία μας ως ανθρώπων, η αξιοπρέπειά μας αμφισβητείται.
Βέβαια όλοι εύκολα υποτιμάμε την αξιοπρέπεια των άλλων και με μεγάλη ευκολία ελέγχουμε τους άλλους. Όμως ο έλεγχός μας πρέπει να αρχίζει από τον εαυτό μας πρώτα. Και τότε ,όταν βλέπουμε τις δικές μας ελλείψεις και τα λάθη, δεν θα μπορούμε εύκολα να ελέγχουμε τους άλλους. Ο Ιωάννης, προτού ελέγξει τους άλλους,είχε κατορθώσει να καθάρει τον εαυτό του πρώτα.
Ανιδιοτέλεια και απροσωποληψία,λοιπόν, ειναι οι δύο πυλώνες, που μπορούμε σ’αυτούς να στηρίξουμε την ζωή μας. Είναι η λυδία λίθος που πάνω της μπορούμε να δοκιμάσουμε την γνησιότητα της πνευματικής μας καταστάσεως.
Προ της Απολύσεως τελέσθηκε το 40θήμερο Ι. Μνημόσυνο του κοιμηθέντος Πρωτοπρ. Εμμανουήλ Ταταράκη.