Αρθρογραφία

Η σκυταλοδρομία της πίστης

Το αποστολικό ανάγνωσμα της Α΄Κυριακής των Νηστειών ή της Ορθοδοξίας προέρχεται από την προς Εβραίους επιστολή και περιγράφει τα κατορθώματα της πίστης των αγίων ανδρών και γυναικών της Παλαιάς Διαθήκης που σαν νέφος μας περιβάλλουν και αποτελούν φωτεινούς δείκτες της πορείας μας προς το τέρμα, προς τη Βασιλεία του Θεού. Είναι σε νεοελληνική μετάφραση το εξής:

«Αδελφοί, με την πίστη ο Μωυσής, όταν πια μεγάλωσε, αρνήθηκε να ονομάζεται γιος της κόρης του Φαραώ· προτίμησε να υποφέρει μαζί με τον λαό του Θεού, παρά ν’ απολαμβάνει την πρόσκαιρη αμαρτωλή ζωή. Θεώρησε μεγαλύτερο πλούτο από τους θησαυρούς της Αιγύπτου τον εξευτελισμό, σαν εκείνον που υπέφερε ο Χριστός, γιατί απέβλεπε στην ανταπόδοση. Χρειάζεται να συνεχίσω; Δεν θα με πάρει ο χρόνος να διηγηθώ για τον Γεδεών, τον Βαράκ, τον Σαμψών, τον Ιεφθάε, τον Δαβίδ, τον Σαμουήλ και τους προφήτες. Με την πίστη κατατρόπωσαν βασίλεια, επέβαλαν το δίκαιο, πέτυχαν την πραγματοποίηση των υποσχέσεων του Θεού, έφραξαν στόματα λεόντων· έσβησαν τη δύναμη της φωτιάς, διέφυγαν τη σφαγή, έγιναν από αδύνατοι ισχυροί, αναδείχτηκαν ήρωες στον πόλεμο, έτρεψαν σε φυγή εχθρικά στρατεύματα· γυναίκες ξαναπήραν πίσω στη ζωή τούς ανθρώπους τους, κι άλλοι βασανίστηκαν ως τον θάνατο, χωρίς να δεχτούν την απελευθέρωσή τους, γιατί πίστευαν ότι μπορούσαν ν’ αναστηθούν σε μια καλύτερη ζωή. ‘Αλλοι δοκίμασαν εξευτελισμούς και μαστιγώσεις, ακόμη και δεσμά και φυλακίσεις. Λιθοβολήθηκαν, πριονίστηκαν, πέρασαν δοκιμασίες, θανατώθηκαν με μαχαίρι, περιπλανήθηκαν ντυμένοι με προβιές και κατσικίσια δέρματα, έζησαν σε στερήσεις, υπέφεραν καταπιέσεις, θλίψεις και κακουχίες –ο κόσμος δεν ήταν άξιος να ‘χει τέτοιους ανθρώπους– πλανήθηκαν σε ερημιές και βουνά, σε σπηλιές και σε τρύπες της γης.

‘Ολοι οι παραπάνω, παρά την καλή μαρτυρία της πίστης τους, δεν πήραν ό,τι τους υποσχέθηκε ο Θεός, γιατί ο Θεός είχε προβλέψει κάτι καλύτερο για μας, έτσι ώστε να μη φτάσουν εκείνοι στην τελειότητα χωρίς εμάς (Εβρ.11,24-26,32-40).

Η περικοπή αυτή από την προς Εβραίους επιστολή, που με ορισμένες προσθήκες διαβάζεται και κατά την Κυριακή των Αγίων πάντων, μας παρουσιάζει μια μεγάλη στρατιά ηρώων και μαρτύρων της πίστης που έζησαν κατά την εποχή της Παλαιάς Διαθήκης και αποτελούν πρότυπα για όλους τους χριστιανούς.
Άλλοι από τους ήρωες της πίστης, για τους οποίους κάνει λόγο η αποστολική περικοπή, νίκησαν τις δυνάμεις ξένων βασιλιάδων, όπως π.χ. ο Γεδεών, ο Βαράκ, ο Σαμψών, ο Ιεφθάε κ.ά., τα κατορθώματα των οποίων αφηγείται το Παλαιοδιαθηκικό βιβλίο των Κριτών, κυβέρνησαν τον λαό με δικαιοσύνη όταν κατείχαν κάποιο υπεύθυνο αξίωμα, πέτυχαν την εκπλήρωση των υποσχέσεων του Θεού, έφραξαν στόματα λιονταριών, όπως π.χ. ο Δαβίδ και ο Δανιήλ, έσβησαν τη δύναμη της φωτιάς, όπως οι τρεις παίδες στην κάμινο του πυρός, δυναμώθηκαν ύστερα από ασθένεια, όπως ο ασθενής βασιλιάς Εζεκίας, αναδείχτηκαν ισχυροί στον πόλεμο, έτρεψαν σε φυγή με τη δύναμη του Θεού εχθρικά στρατεύματα, όπως σε πολλά σημεία αφηγείται η Παλαιά Διαθήκη αλλά και η ιστορία κατόπιν της Εκκλησίας.

Άλλοι πάλι εξαιτίας της πίστης τους πέθαναν με τρόπο μαρτυρικό επάνω στο κυκλικό βασανιστικό όργανο που λέγεται τύμπανο, λιθοβολήθηκαν όπως οι προφήτες Ζαχαρίας και Ιερεμίας, πριονίστηκαν όπως, κατά την παράδοση, ο Ησαΐας, αποκεφαλίστηκαν όπως ο Ιωάννης ο Βαπτιστής, περιπλανήθηκαν σε έρημους τόπους διωγμένοι, σε βουνά και σε σπηλιές, ντυμένοι με δέρματα προβάτων ή κατσικιών, όπως ο Ηλίας, ο Ελισαίος, ο Δαβίδ και άλλοι.

Όλοι αυτοί που αναφέρει ή υπαινίσσεται ο ι. συγγραφέας και που είτε νίκησαν με την πίστη τους, είτε μαρτύρησαν γι’αυτήν, αποτελούν δείκτες πορείας για τους χριστιανούς, προδρόμους στην σκυταλοδρομία της πίστης που με τρόπο νικηφόρο έφεραν σ’εμάς τη σκυτάλη των ευγενών ιδανικών και μας την παρέδωσαν για να συνεχίσουμε εμείς τον αγώνα. Όλοι αυτοί οι άγιοι άνδρες και οι άγιες γυναίκες, καθώς και πολλοί άλλοι, γνωστοί και άγνωστοι, που τιμά σήμερα η Εκκλησία τη μνήμη τους, υπογραμμίζουν την ευθύνη που πέφτει στους ώμους των χριστιανών.

Αν σε έναν κόσμο όπου επικρατεί το γκρέμισμα των αξιών, η αμφιβολία για τις υπεργήινες πραγματικότητες, ο ορθολογισμός, η εμπιστοσύνη στις μηχανές, η αποθέωση της τεχνολογίας, μπορείς ως χριστιανός να αναλογιστείς σε ποια αλυσίδα ευγενών και ηρώων αποτελείς κρίκο, σε ποιο τέρμα απολήγει η αγωνιστική πορεία του, ποιος είναι ο αθλοθέτης, τότε είσαι πραγματικά ένας σταθερός κρίκος αυτής της ηρωικής αλυσίδας. Είναι πολύ εύκολο από αμέλεια ή αδιαφορία να σπάσει κανείς έναν κρίκο στην ηρωική ιστορία της πίστης προσαρμοζόμενος στις ελκυστικές δυνάμεις της εποχής. Κι ας μην αυταπατόμαστε, είναι δύσκολο – γι’αυτό και πιο σπουδαίο – να μείνει κανείς πιστός στις αρχές και τα ιδανικά της χριστιανικής πίστης, χάνοντας ίσως την κατά κόσμον εξέλιξή του.

Τον δύσκολο αυτόν δρόμο μας δείχνουν σήμερα οι Ἀγιοι της παλαιάς και νέας εποχής, μικροί ή μεγάλοι, γνωστοί ή άγνωστοι και οι ΄Αγιοι που με τη ζωή και τα έργα τους αγωνίστηκαν για την αναστήλωση των ιερών εικόνων την εποχή της εικονομαχίας. Όλοι αυτοί μας καλούν να γίνουμε άξιοι συνεχιστές στη μακραίωνη σκυταλοδρομία της χριστιανικής πίστης.

Σχετικές Δημοσιεύσεις

Η ειρήνη ως συμφιλίωση του ανθρώπου με τον Θεό και τον συνάνθρωπο

Η άγκυρα της ελπίδας

Χαριλάου: Όλο το εκκλησίασμα με εικόνες στα χέρια για τη γιορτή της Ορθοδοξίας

Γαλλίας: «Όλα τα χρωστάμε στο Οικουμενικό Πατριαρχείο»

Γιώργος Δ. Φερδής

Θεσπιών: «Η ορθοδοξία είναι τρόπος ζωής, όχι μια θεωρητική διδασκαλία»

Αναστάσιος Βόπης

Η Κυριακή της Ορθοδοξίας στον Καθεδρικό της Αθήνας- Καταδίκη των επιθέσεων στη Ν. Ζηλανδία

Σοφία Καρεκλά