ORTHODOXIA.INFO | Αθήνα – Σοφία Καρεκλά Με καίριες προσεγγίσεις σε ζητήματα που αφορούν τις σχέσεις μεταξύ γυναικών και ανδρών και τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία και την Εκκλησία ολοκληρώθηκαν σήμερα οι εργασίες του διεθνούς επιστημονικού συνεδρίου “η γυναίκα στη Βίβλο” που διοργάνωσε η Ελληνική Βιβλική Εταιρία σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας.

Στην πρώτη συνεδρία της ημέρας την προεδρία είχε ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ, Χαράλαμπος Ατματζίδης.

Ο Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ, Τιμολέων Γαλάνης, παρουσίασε την εισήγηση “Άρσεν και θήλυ εποίησεν αυτούς (Γεν. 1,27). Προβληματισμοί πάνω σε μια σύγχρονη μετάφραση”. Ο κ. Γαλάνης, με αφορμή μια σύγχρονη μετάφραση της Βίβλου στα γερμανικα, μίλησε για τη σημασία και τον ρόλο της Εύας στις διηγήσεις της δημιουργίας του ανθρώπου στα πρώτα κεφάλαια της Γενέσεως. Μέσα από ραββινικά και πατερικά κείμενα που επιμένουν ότι και η Εύα, όπως και ο Αδάμ, λειτουργεί ως εικόνα του Θεού επι γης, τόνισε το ομότιμον ανδρός και γυναικός, όπως φανερώνει και η πίστη της Εκκλησίας για την εσχατολογική ανάσταση πάντων.

Ο Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Θεολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Κωνσταντίνος Μπελέζος, παρουσίασε την εισήγηση με θέμα “Η διδασκαλία των γυναικών στην Εκκλησία κατά τον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο (Ιστορικο-ερμηνευτική και συγκριτική θεώρηση των 1Κο 14, 34 και 1Τι 2, 11-12)”. Ο κ. Μπελέζος μίλησε για την ερμηνεία του ιερού Χρυσοστόμου στις Παύλειες θέσεις για τη γυναίκα.
“Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυστόστομος λειτουργεί ως συνήγορος της γυναίκας. Αντιλαμβάνεται τη γυναίκα ως το πρώτο θύμα του διαβόλου και της αποδίδει πολλά ελαφρυντικά. Πολλές από τις αντιλήψεις που μεταφέρει στα έργα του σχετίζονται με την κοινωνία της εποχής του”, εξήγησε.

Στη δεύτερη συνεδρία της ημήερας την προεδρία είχε ο Καθηγητής του Τμήματος Θεολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Χρήστος Καρακόλης.

Η Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Όσλο, Jorunn Okland, στην εισήγησή της με θέμα “Lost women of the NT: from Junia to the Witnesses of the Empty Grave”, μίλησε για τις δυσκολίες αποδοχής από τη θεσμική Εκκλησία της αποστολικής ιδιότητας που αποδίδεται σε γυναίκες της Καινής Διαθήκης.

“Η δε γυνή ίνα φοβήται τον άνδρα (Εφε 5,33): η ιστορία πρόσληψης ενός παρεξηγημένου χωρίου” ήταν το θέμα της εισήγησης της Αναπληρώτριας Καθηγήτριας του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας του ΑΠΘ, Αικατερίνης Τσαλαμπούνη. Η κ. Τσαλαμπούνη μίλησε για το πως η συγκεκριμένη περικοπή κατανοεί τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία και κατά πόσο μπορεί ο ορίζοντας του κειμένου να συναντήσει τον ορίζοντα των αναγνωστών του σήμερα.

“Το συγκεκριμένο χωρίο φαίνεται να υπαγορεύει μια στάση φόβου της γυναίκας απέναντι στον άνδρα. Αποκαλύπτει ένα κοινωνικό σύστημα στο οποίο η γυναίκα δεν είναι ισότιμη με τον άντρα αλλά υπάρχει μια σχέση υποταγής μεταξύ άνδρα και γυναίκας”, είπε η κ. Τσαλαμπούνη.

Η Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Babes-Bolyai, Korinna Zamfir, παρουσίασε την εισήγηση με θέμα “Asceticism Versus Marriage- 1 Timothy and the acts of Thecla”, στην οποία προσέγγισε σε διαφορετικά επίπεδα και διαφορετικές εποχές το ασκητικό ιδεώδες. Μίλησε για το θέμα του γάμου και της αγαμίας μέσα από την ερμηνεία των Παύλειων θέσεων.

Το συνέδριο ολοκλήρωσε τις εργασίες του με τη στρογγυλή τράπεζα με θέμα “Η γυναίκα στην Εκκλησία και την κοινωνία”. Η πρόεδρος της στρογγυλής τράπεζας, Λέκτορας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΑΠΘ, Βασιλική Καλφόγλου-Καλοτεράκη, έθεσε τα βασικά ερωτήματα στους συμμετέχοντες σχετικά με τη θέση της γυναίκας στην Εκκλησία και την κοινωνία με φόντο τη Βίβλο και τον ρόλο της που την ολοκληρώνει ως άνθρωπο.

Από την πλευρά της Καθολικής Εκκλησίας, ο π. Θεόδωρος Κοντίδης επισήμανε ότι υπάρχει θέμα με την εκπαίδευση των ιερέων καθώς, όπως είπε, τους ενδιαφέρει περισσότερο πώς θα κάνουν ωραίες λειτουργίες και χορωδίες και λιγότερο το πώς θα συναντήσουν τον άνθρωπο.

Ο αιδέσιμος Μελέτης Μελετιάδης, από την πλευρά της Ευαγγελικής Εκκλησίας, δήλωσε ότι “η Ευαγγελική Εκκλησία παραμένει δέσμια πατριαρχικών αντιλήψεων. Τα κινήματα που δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο της Ευαγγελικής Μεταρρύθμισης υπέρ της γυναίκας αποτελούν εξαίρεση στον κανόνα”, προσθέτοντας ότι το πρόβλημα είναι εν γένει της χριστιανικής εκκλησίας.

Ακόμη, ο αιδέσιμος Μελέτης Μελετιάδης υπογράμμισε ότι “η Γραφή χρησιμοποιήθηκε ως μέσο επιβεβαίωσης της ανδρικής εξουσίας επάνω στη γυναίκα. Η Εκκλησία έχει επιβάλλει την ανδροκρατική αντίληψη στη γυναίκα με αποτέλεσμα αυτή να οδηγηθεί στη σιωπή και τον γυναικωνίτη”. Κάνοντας λόγο για την ευθύνη της Εκκλησίας, τόνισε ότι “η Εκκλησία έπρεπε να πρωτοστατεί στο θέμα της έμφυλης βίας και της ισότητας των δύο φύλων. Είναι καιρός η Εκκλησία από μέρος του προβλήματος να γίνει λύση του, προτάσσοντας τη διδασκαλία του Ιησού”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η παιδοψυχίατρος- ψυχοθεραπεύτρια, Ελένη Καραγιάννη, παρουσίασε την ορθόδοξη προσέγγιση στο ζήτημα, επισημαίνοντας ότι “ο άντρας υποτιμάται όταν μεταχειρίζεται τη γυναίκα ως κατώτερη και όχι ισότιμα”. Μιλώντας για τη διαφορετική αντιμετώπιση των έγγαμων και των άγαμων γυναικών από την Εκκλησία, η κ. Καραγιάννη είπε ότι “στο αγιολόγιο της Εκκλησίας μας υπάρχουν ελάχιστες έγγαμες γυναίκες. Μοιάζει η αγιότητα να συνδέεται με την παρθενία”. Κλείνοντας, δήλωσε ότι “η εποχή μας χαρακτηρίζεται από ραγδαίες αλλαγές στις οποίες η Εκκλησία απαντά με τέτοιο τρόπο ώστε να περιχαρακώνεται και να γίνεται στείρα και συντηρητική. Τα δύο φύλα μπορούν να λειτουργούν μόνο στο πλαίσιο αμοιβαίου εμπλουτισμού”.

Οι εργασίες του συνεδρίου μεταδόθηκαν ζωντανά από την Εκκλησιαστκή Τηλεόραση ECTV του orthodoxia.info και ειναι διαθέσιμες εδω: Α΄ ΗΜΕΡΑ  Β΄ΗΜΕΡΑ

 

Tagged: