Τα δύο πιο πρόσφατα καταλογογραφικά έργα του μεγάλου ερευνητή Γρηγορίου Στάθη παρουσιάστηκαν σε μια όμορφη εκδήλωση χθες βράδυ στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τον Δ’ τόμο της σειράς «ΤΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ – ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ» που αφορούν στην μονή Ιβήρων αλλά και για τους δύο τόμους των «ΠΡΩΤΟΓΡΑΦΩΝ ΤΗΣ ΕΞΗΓΗΣΕΩΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΝΕΑΝ ΜΕΘΟΔΟΝ» τα οποία εκδόθηκαν από το Ίδρυμα Βυζαντινής Μουσικολογίας.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στους χώρους του Κέντρου Διάδοσης Ερευνητικών Αποτελεσμάτων (ΚΕ.Δ.Ε.Α.) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, υπό τη διοργάνωση του τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας ΑΠΘ.

Τον συντονισμό των ομιλιών είχε η κ. Ευαγγελία Σπυράκου, διδάκτωρ Βυζαντινής Μουσικολογίας. Για το πολυσήμαντο καταλογογραφικό έργο αλλά και την πολυσχιδή προσωπικότητα του κ. Στάθη μίλησαν οι διδάκτορες Βυζαντινής Μουσικολογίας κ. Βασίλειος Βασιλείου και κ. Αντώνης Κωνσταντινίδης.

Ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών και διευθυντής του Ιδρύματος Βυζαντινής Μουσικολογίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, κ. Γρηγόριος Στάθης στην ομιλία του αναφέρθηκε στο κοπιώδες έργο της καταλογογραφήσεως των χειρογράφων Βυζαντινής Μουσικής με το οποίο ασχολείται σε όλη του τη ζωή. Ο λόγος του, βιωματικός και παραστατικός, μετέφερε στο κοινό τις δυσκολίες του έργου αλλά και τη σημασία του στην μουσικολογική έρευνα.

Ο κ. Στάθης δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει όσους πρόσφεραν με κάθε τρόπο τη βοήθειά τους στην έρευνα και την έκδοση των καταλόγων, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στους συνδρομητές αυτού του έργου.

Την παρουσίαση των έργων χρωμάτισαν μουσικά «Οι Φιλαθωνίται», οι οποίοι απέδωσαν βυζαντινούς ύμνους υπό τη διδασκαλία και διεύθυνση του κ. Δημητρίου Μανούση, Πρωτοψάλτη του ιερού ναού Παναγίας Λαοδηγήτριας Θεσσαλονίκης.

Οι ύμνοι που ακούστηκαν είχαν ως εξής:
-«Χριστὸς ἀνέστη», ἦχος πλ. α΄ Ανεανες, μέλος κατὰ τρεῖς ἐπικρατέστερες ἐκδοχὲς τῆς παραδόσεως.
-«Κύριε, ἐσφραγισμένου τοῦ τάφου» – «Κύριε, αἱ γυναῖκες ἔδραμον», ἀναστάσιμα Ἰδιόμελα τῶν αἴνων τῆς Ὀκτωήχου τοῦ Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ, ἦχος πλ. α΄ Ανεανες,μέλος κατὰ καλλωπισμὸν Γρηγορίου Στάθη.
-«Πάντα ἐν σοφίᾳ ἐποίησας», ἡ κατακλεὶς τῶν Βυζαντινῶν Ἀνοιξανταρίων, σύντμηση τῆς ἐξηγήσεως, τοῦ Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος († 1840), ἦχος πλ. δ΄ Νεαγιε· ὡς δοξολογικὴ ἀναφορὰ στὸν ἐν Τριάδι Θεό, ποὺ ἐνέπνευσε τοὺς «φίλους» του, τοὺς βυζαντινοὺς καὶ μεταβυζαντινοὺς μελοποιοὺς νὰ ὑφάνουν τὰ μέλη τους πρὸς δόξαν Του, τοὺς τρεῖς Διδασκάλους Χρύσανθο ἐκ Μαδύτων – Γρηγόριο Πρωτοψάλτη – Χουρμούζιο Χαρτοφύλακα νὰ τὰ ἐξηγήσουν καὶ τὰ παραδώσουν εἰς κοινὸν οἰκουμενικὸν ὄφελος καὶ ἱκάνωσε τὸν ταπεινὸν συγγραφέα τῶν Πρωτογράφων τῆς Ἐξηγήσεως νὰ φανερώσει τὸν ἀκραιφνῆ αὐτὸν Ἐλληνικὸ Μουσικὸ Πολιτισμό.
-«Ἄξιόν ἐστιν ὡς ἀληθῶς», Μεγαλυνάριον ἦχος δ΄ λεγετος, μέλος Γρηγορίου Στάθη, ὡς εὐχαριστήρια ἀναφορὰ στὴν ὑπεραγία Θεοτόκο, διὰ τὴν προστασίαν καὶ σκέπην της.
-«Εἴη τὸ ὄνομα Κυρίου εὐλογημένον», ὡς Ἀπολυτάρισμα, μέλος Γρηγορίου Στάθη, ἦχος δ΄αγια.

ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΖΑΧΟΣ ΚΑΡΕΚΛΑΣ

Ακούστε ηχητικά αποσπάσματα από τους ύμνους που έψαλαν οι Φιλαθωνίται στην εκδήλωση

Η Σοφία Καρεκλά έχει σπουδάσει δημοσιογραφία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Είναι υποψήφια διδάκτωρ στο Τμήμα Δημοσιογραφίας & ΜΜΕ του ΑΠΘ. Εργάζεται σε τηλεοπτικά κι έντυπα Μέσα, από το 2006.

Ετικέτες: