Ψήφο εμπιστοσύνης στον Αρχιεπίσκοπο για την συνέχιση του διαλόγου με την Κυβέρνηση για το μάθημα των θρησκευτικών έδωσε η Ιεραρχία, όπως πρώτο αποκάλυψε το  orthodoxia.info, υπερψηφίζοντας πρόταση του κ. Ιερώνυμου, σύμφωνα με την οποία ο διάλογος θα συνεχιστεί ώστε να καταλήξουν σε αποτέλεσμα τοσο όσον αφορά στο πρόγραμμα σπουδών όσο και στο βιβλίο.

Από τους 62 παρόντες μητροπολίτες οι 57 υπερψήφισαν την πρόταση του Αρχιεπισκόπου, ενώ υπήρξαν δυο αρνητικές ψήφοι, δύο άκυρες και μια λευκή. Στη μια εκ των άκυρων ο ιεράρχης είχε γράψει «ναι στον διάλογο όχι στο νέο πρόγραμμα».

«Αν κάποια στιγμή καταλάβω ότι δε με αγαπούν οι αδελφοί μου θα φύγω να πάω εκεί που αγαπάω εγώ καλύτερα, στο μοναστήρι μου» είπε ο Αρχιεπίσκοπος απαντώντας σε ερώτηση του orthodoxia.info σημειώνοντας πως «δεν έχει γίνει καμία τέτοια έννοια, αλλά τους ευχαριστώ, γιατί από τους 62 οι 57 κάθισαν στο πλευρό μου και αυτό με συγκινεί και μου δίνει δύναμη περισσότερη».

Στη συζήτηση που έγινε κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης ακούστηκαν αρκετές απόψεις. Ορισμένοι ιεράρχες πρότειναν να μην συνεχιστεί ο διάλογος και η Ιεραρχία να αποστείλει απλά τις θέσεις της στο Υπουργείο. Άλλοι τόνισαν πως η Εκκλησία θα πρέπει να εμμείνει στις αποφάσεις των προηγούμενων συνεδριάσεων της ΙΣΙ. Οι περισσότεροι ωστόσο τόνισαν πως ο διάλογος πρέπει να συνεχιστεί.

Ο μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος, ο οποίος το τελευταίο διάστημα χειρίστηκε το κομμάτι της ανάλυσης του μαθήματος των θρησκευτικών σε όλες τις βαθμίδες, διαφώνησε κάθετα με την εισήγηση του μητροπολίτη Ύδρας κάνοντας λόγο για αποσπασματική επιλογή προτάσεων αλλά και για υπαναχώρηση από τις βασικές τοποθετήσεις της Εκκλησίας όπως αυτές διαμορφώθηκαν τόσο κατά την κοινή συνεδρίαση της ΔΙΣ με τους Θεολόγους όσο και κατά την τελευταία συνεδρία της ΙΣΙ για το θέμα, αλλά και από τα όσα υποστήριζε ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος στην επιστολή του προς τον πρωθυπουργό και τους αρχηγούς των κομμάτων.

Αυτό το οποίο προκάλεσε την ενόχληση του Αρχιεπισκόπου ήταν η παρέμβαση του μητροπολίτη Ηλείας ο οποίος φέρεται να είπε πως άλλα αποφασίζει η ΙΣΙ κι άλλα γίνονται, με αποτέλεσμα να παρέμβει ο Αρχιεπίσκοπος ο οποίος κάλεσε το Σώμα να ψηφίσει ώστε να είναι σαφής η θέση της Ιεραρχίας.

Η πρόταση του Αρχιεπισκόπου κινήθηκε σε τρεις βασικούς άξονες:

Α. Συνέχιση του διάλογου σύμφωνα με όσα συμφωνήθηκαν στην συνάντηση του Μεγάρου Μαξίμου όπου όπως ο ίδιος υποστήριξε κατά την χθεσινή του εισήγηση συμφωνήθηκε έναρξη διαλόγου από μηδενική βάση.

Β. Να γίνει κριτική του νέου προγράμματος και της μεθοδολογίας του, αφήνοντας να εννοηθεί πως πρέπει να έρθει όσο το δυνατόν πιο κοντά στο παλαιό αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών.

Γ. Να υπάρξει νέα συνεδρίαση της ΙΣΙ στην οποία θα ληφθεί η τελική απόφαση με βάση το πόρισμα της επιτροπής.

ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ

Σύμφωνα με τα όσα υποστήριξε ο μητροπολίτης Ύδρας στην εισήγηση του:

α) Η Εκκλησία δέον να αποφύγει οποιαδήποτε εμπλοκή σε ιδελογικές έριδες είτε μεταξύ θεολόγων είτε μεταξύ πολιτικών ομάδων είτε μεταξύ ομάδων πολιτών.

β) Είναι αναγκαίο να επιμείνουμε στην διατήρηση του υφισταμένου νομικού και θεσμικού πλαισίου του Μαθήματος των Θρησκευτικών.

γ) Για την Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος το Μάθημα δεν νοείται παρά μόνον ως κατέχον την πρώτη θέση στην Παιδεία των παιδιών μας.

δ) Αναγνωρίζουμε ότι η αλλαγή του μαθήματος είναι απαραίτητη, χωρίς αυτό να σημαίνει υποτίμηση της αξίας του, αποδόμηση της πίστης, πρόκληση σύγχυσης και την ταύτισή του με κύρια χαρακτηριστικά φανατισμό, εμπάθεια, συντηρητισμό, σκοταδισμό ή ανόητο και μειονεκτικό φιλελευθερισμό.

ε) Αναγνωρίζουμε ότι η εποχή των αμιγώς θρησκευτικών κοινωνιών και εθνών ήδη παρέρχεται.

στ) Το Μάθημα των Θρησκευτικών να φανερώνει ξεκάθαρα την αξία και την επικαιρότητά του, να εκφράζει πειστικά την αλήθεια με τόλμη, ελευθερία και ομορφιά, να μην κουράζει ούτε να είναι ανιαρό, αλλά να είναι αξιόπιστο και ενδιαφέρον, να καταδεικνύει την τεράστια συμβολή της ορθόδοξης πίστης στο Πνεύμα, στην Τέχνη, στον Πολιτισμό.

ζ) Η Ιεραρχία διαλέγεται, διότι συναποφασίζει με την Πολιτεία για θέματα που αφορούν σ’ αυτήν, ως τούτο απορρέει από το Σύνταγμα, τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος και τους Νόμους του Κράτους.

η) Η παρουσίαση από το μάθημα μιας ορθόδοξης κοσμολογίας και ανθρωπολογίας.

Αξίζει να σημειωθεί πως η Ιεραρχία διατηρεί τις τρεις «κόκκινες γραμμές» της, δηλαδή την υποχρεωτικότητα του μαθήματος, τις ώρες του, καθώς και τον ορθόδοξο χαρακτήρα του, υπενθυμίζοντας πως η Εκκλησία έχει λόγο στο θέμα σύμφωνα με το Σύνταγμα και τον Καταστατικό Χάρτη.

Η ΕΠΙΣΗΜΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Συνήλθε σήμερα Πέμπτη, 9 Μαρτίου 2017, στη δεύτερη ημέρα της εκτάκτου Συγκλήσεώς της, η Ιερά Συνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, στην Αίθουσα Συνεδριών της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας.

Κατά την πρωινή Συνεδρία, μετά την προσευχή, ανεγνώσθη ο Κατάλογος των συμμετεχόντων Ιεραρχών και διεπιστώθη απαρτία.

Κατόπιν επικυρώθηκαν τα Πρακτικά της χθεσινής Συνεδρίας.

Ακολούθως, σύμφωνα με την Ημερησία Διάταξη, ανέπτυξε την Εισήγησή του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ύδρας, Σπετσών και Αιγίνης κ. Εφραίμ, με θέμα: «Προτάσεις – Πορίσματα της ορισθείσης υπό της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας τριμελούς εξ Αρχιερέων Επιτροπής περί του μαθήματος των Θρησκευτικών».

Ο Σεβασμιώτατος επανέλαβε, ότι κύριος στόχος της Εκκλησίας είναι η διαφύλαξη της ύπαρξης του μαθήματος και η επιβεβαίωση της αρχικής απόφασης της Εκκλησίας, δια των τριών θεμελιωδών αιτημάτων, τα οποία εναργώς έχει διατυπώσει ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος και ενέκρινε το Σώμα της Ιεραρχίας: 1) Υποχρεωτικότητα του μαθήματος. 2) Διατήρηση των ωρών διδασκαλίας. 3) Ορθόδοξος προσανατολισμός. Προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος αυτός, «απαιτείται διαρκώς να προσπαθούμε να κτίζουμε γέφυρες και να αναπτύσσουμε ένα τίμιο και ειλικρινή διάλογο τόσον με την εκπαιδευτική κοινότητα των θεολόγων όσον και με την εκάστοτε ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας».

Εν συνεχεία ο Σεβασμιώτατος ανέπτυξε αναλυτικά τούς λόγους, οι οποίοι καθιστούν το μάθημα υποχρεωτικό και τόνισε ότι δεύτερο σοβαρό θέμα είναι να παραμείνει η ονομασία «Θρησκευτικά», γιατί αυτή είναι θεμελιώδης θέση, ώστε το Μάθημα των Θρησκευτικών να διδάσκεται μόνον από Θεολόγους.

Εν κατακλείδι, ο Εισηγητής ανέφερε ότι πριν την κατάθεση των τελικών προτάσεων της Επιτροπής δέον να ληφθούν υπ’ όψιν συγκεκριμένες προϋποθέσεις:
α) Η Εκκλησία δέον να αποφύγει οποιαδήποτε εμπλοκή σε ιδελογικές έριδες είτε μεταξύ θεολόγων είτε μεταξύ πολιτικών ομάδων είτε μεταξύ ομάδων πολιτών.
β) Είναι αναγκαίο να επιμείνουμε στην διατήρηση του υφισταμένου νομικού και θεσμικού πλαισίου του Μαθήματος των Θρησκευτικών.
γ) Για την Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος το Μάθημα δεν νοείται παρά μόνον ως κατέχον την πρώτη θέση στην Παιδεία των παιδιών μας.
δ) Αναγνωρίζουμε ότι η αλλαγή του μαθήματος είναι απαραίτητη, χωρίς αυτό να σημαίνει υποτίμηση της αξίας του, αποδόμηση της πίστης, πρόκληση σύγχυσης και την ταύτισή του με κύρια χαρακτηριστικά φανατισμό, εμπάθεια, συντηρητισμό, σκοταδισμό ή ανόητο και μειονεκτικό φιλελευθερισμό.
ε) Αναγνωρίζουμε ότι η εποχή των αμιγώς θρησκευτικών κοινωνιών και εθνών ήδη παρέρχεται.
στ) Το Μάθημα των Θρησκευτικών να φανερώνει ξεκάθαρα την αξία και την επικαιρότητά του, να εκφράζει πειστικά την αλήθεια με τόλμη, ελευθερία και ομορφιά, να μην κουράζει ούτε να είναι ανιαρό, αλλά να είναι αξιόπιστο και ενδιαφέρον, να καταδεικνύει την τεράστια συμβολή της ορθόδοξης πίστης στο Πνεύμα, στην Τέχνη, στον Πολιτισμό.
ζ) Η Ιεραρχία διαλέγεται, διότι συναποφασίζει με την Πολιτεία για θέματα που αφορούν σ’ αυτήν, ως τούτο απορρέει από το Σύνταγμα, τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος και τους Νόμους του Κράτους.
η) Η παρουσίαση από το μάθημα μιας ορθόδοξης κοσμολογίας και ανθρωπολογίας.

Μετά το διάλειμμα ακολούθησε ευρύτατος διάλογος επί της Εισηγήσεως, κατά τον οποίο έλαβαν τον λόγο πολλοί Σεβασμιώτατοι Αρχιερείς.
Κατόπιν προτάσεως του Μακαριωτάτου διεξήχθη μυστική ψηφοφορία για την συνέχιση ή μη του διαλόγου με την Πολιτεία για το μάθημα των Θρησκευτικών.

Επί συνόλου 62 ψηφισάντων ευρέθησαν 57 θετικές ψήφοι. Κατόπιν αυτού η Ιεραρχία με εμπιστοσύνη στα πρόσωπα της εξ Αρχιερέων Επιτροπής και όσων λαϊκών επιλεγούν αποφάσισε να συνεχίσουν και να ολοκληρώσουν τον διάλογο για το μάθημα των Θρησκευτικών με βάση τα της Εισηγήσεως του Σεβασμιωτάτου Ύδρας, Σπετσών και Αιγίνης κ. Εφραίμ και των όσων προέκυψαν εκ του διαλόγου στην Ιεραρχία. Τα αποτελέσματα του διαλόγου θα τεθούν και πάλι υπ’ όψιν της Ιεραρχίας.

Σχετικά με την Εισήγηση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μεσσηνίας κ. Χρυσοστόμου αποφασίσθηκε όπως αποτελεί θέμα επόμενης Ιεραρχίας.

Τέλος η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας ασχολήθηκε με τρέχοντα υπηρεσιακά θέματα.

Η Επιτροπή Τύπου
της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας.