ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Μεσσίες και ψευδομεσσίες

Η αυριανή Κυριακή μνημονεύει την επικράτηση της ορθής άποψης έναντι της αίρεσης, όσον αφορά την ύπαρξη, τιμή και προσκύνηση των ιερών εικόνων. Δεν ήταν απλή η διαμάχη, ούτε και έξαρση κάποιων θερμόαιμων. Είχαν παρασυρθεί αυτοκράτορες, είχαν γίνει διωγμοί ποικιλόμορφοι και προπάντων είχε διαιρεθεί η Εκκλησία. Τη νίκη της ενότητας, της ομοψυχίας και της Ορθοδοξίας περιγράφει η συνώνυμή της πρώτη Κυριακή των νηστειών. Η επέτειος αυτή έχει τις ιστορικοχρονικές της καταβολές, αλλά και οριοθετεί την υποχρέωσή μας να αντλήσουμε διδάγματα. Η λιτανεία κατά την ευχαριστιακή σύναξη των ιερών εικόνων δεν είναι φολκλορικού τύπου θρησκευτική πράξη, αλλά διατράνωση την ορθής περί αυτών διδασκαλίας της Εκκλησίας μας και την λήξη μια ταραχώδους και αιματηρής περιόδου Της.

Η διατήρηση της ταυτότητάς μας, ως ορθόδοξοι χριστιανοί, έγκειται στο να αντιληφθούμε τι παραλάβαμε και τι θα παραδώσουμε, τι χτίσαμε και τι σεβαστήκαμε. Πρέπει κάποτε να ξεφύγουμε από τους πειρασμούς , να επιστρέψουμε στις πηγές και να αναβαπτισθούμε με τα νερά της μαθητείας και της ειλικρίνειάς μας. Η ένταξη αναμφισβήτητα στην Ορθόδοξη Εκκλησία δεν είναι αντίστοιχη σ΄ έναν οποιοδήποτε θρησκευτικό όμιλο για κάλυψη υπαρξιακών ανησυχιών, μεταξύ καταναγκασμού και ευθύνης ή κοινωνικής εξυπηρέτησης και καταξίωσης. Είναι σίγουρα και ευθύνη το να φερόμαστε και όχι να φαινόμαστε ως συνειδητά μέλη της Εκκλησίας μας. Παρεκτροπές , υπερβάσεις και εκρήξεις δεν πρέπει ποτέ να μας χρεώσει η ιστορία. Τον θησαυρό που έχουμε (την πίστη μας) οφείλουμε να διασώσουμε και διαδώσουμε στο μέτρο των δυνατοτήτων μας. Ποτέ μη μας καταλογισθεί προδοσία, άγνοια και αμέλεια. Θα είμαστε αναπολόγητοι.

Η πρόσκληση του Φιλίππου στον Ναθαναήλ να έρθει να δει τον Μεσσία που περίμεναν και βρήκαν (που θ’ ακούσουμε αύριο), έχει αντίλαλο και σ’ εμάς, ας είμαστε αμέτρητοι και αιώνες ύστερα. Ο Ιησούς είναι ο αληθινός και αδιάψευστος Λυτρωτής πάντων γιατί σταυρώθηκε και δεν σταύρωσε, έδωσε και δεν έλαβε, χάρισε και δεν διεκδίκησε, αδικήθηκε και δεν ανταπέδωσε. Σωτηριολογικές αντιλήψεις ποικίλης προέλευσης και ύποπτου σκοπού μπορεί να μας κυριεύουν από παντού, εμείς είδαμε το κριτήριο, διαθέτουμε την απόδειξη, διαλαλούμε το παράδειγμα.

Στην κοινωνία αυτόκλητοι μεσσίες παντού και πάντα θα υπάρχουν, οι λαόκλητοι λιγοστεύουν στους χρόνους μας και θεόκλητοι υπάρχουν σπάνια. Το πέρασμα από τα λόγια στις πράξεις θέλει δύναμη ψυχής και απαλλαγής από παρωπίδες ή δυσεκπλήρωτες δεσμεύσεις. Όταν γίνει αυτό θα έχουμε σωθεί από ψευδομεσσίες και θα έχουμε λυτρωθεί από ψευδοπροφήτες που είναι πάρα πολλοί, ακόμα και στον καιρό μας και στον τόπο μας.

Αρκετές φορές βέβαια, η αναζήτηση και η ανακήρυξη σωτήρα δεν κινείται εντός αξιακών πλαισίων, αλλά κινητήριος μοχλός είναι ο πόθος για άμεση ανεύρεση πατέρα. Όταν και αν βρεθεί, προσπαθούμε να του φανούμε χρήσιμοι όσο μπορούμε, να είμαστε οι καλοί, οι πιστοί, οι οπαδοί, οι φίλοι. Μέσα από την, έως και δουλική, στάση μας περιμένουμε, την μισθαποδοσία στο παρόν ή στο μέλλον. Αρκετοί που διεκδικούν πάση θυσία θέση ηγέτη (όπου και αν κινούνται αυτοί) έχουν σπέρματα αρχομανίας ή και εκμετάλλευσης της ψυχολογίας του ανθρώπου να άρχεται και να άγεται. Για τον λόγο αυτό χρειάζεται προσοχή σε ποιόν και γιατί θα του απονείμουμε την ανάλογη εμπιστοσύνη, την τιμή, την αποδοχή. Πίσω από υποσχέσεις και εξαγγελίες ,τις περισσότερες φορές, κρύβονται εξυπηρετήσεις περισσότερο προσωπικών συμφερόντων, ενώ η ψυχοσωματική αναμόρφωση των άλλων είναι καθαρά προσχηματική και δευτερεύουσας σημασίας.

Η έξοδος Φίλη από την Κυβέρνηση στο περιοδικό ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ INFO
Η έξοδος Φίλη από την Κυβέρνηση στο περιοδικό ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ INFO

Έχει διαπιστωθεί ότι ο μεσσιανισμός της πολιτικής έχει πήλινα πόδια, για τον λόγο αυτό εύκολα θρυμματίζεται και χάνεται. Η σωτηρία που αναγγέλλουν οι Απόστολοι στα πέρατα της οικουμένης άντεξε σε διωγμούς και στερήσεις, γιατί πρόκειται για τον Χριστό που παραμένει αναλλοίωτος στον χρόνο.

Ο αγώνας αναμφισβήτητα που διεξάγουμε, ατομικά και συλλογικά, είναι δύσκολος και μεγάλος. Θα είναι και νικηφόρος αν βρούμε κι εμείς επιτέλους τον Μεσσία Χριστό με κριτήρια εκκλησιολογικά και με χαρακτηριστικά ορθόδοξα∙ να Τον πιστέψουμε ολοκληρωτικά, να Τον διδάξουμε στους επερχομένους και να Τον συναναστραφούμε στα σπίτια μας, στην κοινωνία μας και στη ζωή μας, όχι τυπικά αλλά ουσιαστικά.

Ο Αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Χρυσόπουλος είναι Θεολόγος. Υπηρετεί στην Ι. Αρχιεπισκοπή Αθηνών ως προϊστάμενος του Ι. Ναού Αγίων Αναργύρων, του ομώνυμου Δήμου της Αττικής.